Visit Kasterlee

Kasterlee, België
<p>Het nieuwe toeristische infokantoor van Kasterlee is geopend voor inwoners en bezoekers van Kasterlee. Kasterlee is een toeristische gemeente bij uitstek met meer dan 90 horecanten, 285.000 overnachtingen en tientallen toeristische evenementen. Vanaf het moment dat het witte gebouw naast het gemeentehuis verworven werd, was het duidelijk dat hier het nieuwe toeristische infokantoor gehuisvest zou worden. In de laatste tien jaar is het aantal baliebezoekers in het toeristisch infokantoor van 2.700 bezoekers in 2000 naar 11.000 bezoekers in 2017 geëvolueerd, een belangrijke indicator om ondanks de nieuwe media, te blijven inzetten op een persoonlijk en direct onthaal.</p> <p>Het nieuw regionaal toeristisch infokantoor legt het accent op de thema’s pompoenen, kabouters, gastronomie en actieve recreatie. De onthaalbalie en de belevingsruimte vormen de spil van het toeristisch infokantoor. Het is een zeer innovatief kantoor waar veel aandacht gaat naar het beleven: een levensgrote en levensechte kabouterboom waarin kinderen kunnen klimmen, een gedeelte waarin je alle facetten van de pompoen ontdekt, een handbike waarop je virtueel de Kempen ontdekt, een jaarlijn met de belangrijkste activiteiten in Kasterlee, een gastronomische hoek waar je al het lekkers kan ontdekken, een virtuele top tien van Kasterlee… maar vooral ook met de nadruk op een beleving voor iedereen. Dit toeristisch infokantoor zal een grote economische meerwaarde hebben voor de meer dan 90 horecanten en andere bedrijven en daarom heeft Kasterlee geïnvesteerd in de bouw van het nieuw toeristisch infokantoor want een goed onthaal zorgt voor herhaalbezoeken, verhoging van de bezoekfrequentie, een langere verblijfsduur en hogere bestedingen door de toeristen.</p>

Museum Van...

Leiden, Arnhem, Utrecht, Zwolle, Nederland
<p>Met ruim 375.000 objecten beheren het Tropenmuseum, Afrika Museum en Museum Volkenkunde samen enorme hoeveelheid gebruiksvoorwerken uit de hele wereld.&nbsp;Het merendeel hiervan ligt opgeslagen in het ondergrondse depot wat natuurlijk zonde is. Omwille van die reden hebben ze een aantal bekende Nederlanders zoals Floortje Dessing en Kenny B gevraagd om uit deze enorme collectie hun favoriete objecten te kiezen. Deze speciaal samengestelde collecties zijn gevat in tentoonstellingen gepresenteerd in speciaal daarvoor opgebouwde mini musea op NS stations in Nederland. Naar ontwerp van NorthernLight is Bruns verantwoordelijk voor de realisatie en installatie van de diverse mini musea.</p> <p>De aftrap van het eerste mini museum vond plaats van 21 juni t/m 23 juli met het Museum Van Floortje op het perron van Station Leiden. De collectie van Floortje Dessing, bekend als radio- en televisiepresentatrice, programmamaakster en schrijfster van reisverhalen, bestond uit een bijzondere verzameling schatten van de zee. Van al haar reizen die Floortje voor diverse reisprogramma’s over de hele wereld maakten heeft Oceanië en het eilandleven in de Stille Zuidzee de meeste indruk op haar gemaakt. De zee speelt daarom een belangrijke rol in haar dagelijks leven wat je ook terug ziet in de objecten. Van praktisch vis- en kookgerei tot de prachtigste sierraden.</p> <p>Op donderdag 27 juli was het aan muziekkant Kenny B om zijn museum te openen. Dit gebeurde op station Arnhem waar de tentoonstelling tot 20 augustus te zien was. Kenny B: "Een museum bezoeken is vaak teruggaan in de tijd. Bij mijn bezoek aan het museum was dat niet anders. Maar wat voor mij bijzonder was, is dat ik in de tijd van mijn voorouders terecht kwam. Ik zag voorwerpen die zo oud waren dat mijn vader het niet voor mogelijk zou houden dat ze bewaard zijn gebleven. Een aantal instrumenten die ik in het museum tegenkwam, was afkomstig van de Marrons (afstammelingen van tot slaaf gemaakte Afrikanen in Suriname). Ik ben zelf ook een Marron en ik weet zeker dat andere Marrons het b­ijzonder zouden vinden om deze voorwerpen met eigen ogen te zien. Omdat de instrumenten je meenemen naar je oorsprong. Dichter bij je voorouders kom je niet. Deze voorwerpen raken je op emotioneel vlak meer dan alle boeken en verhalen over cultuur, omdat je voorouders die dingen zelf hebben gemaakt en bespeeld."</p> <p>"Wat ook heel bij­zonder was: voorwerpen waarvan ik dacht dat ze van Surinaamse makelijk waren, bleken hun oorsprong in andere landen te hebben. Wat voor mij typisch Surinaams was, bleek bijvoorbeeld typisch Indonesisch. Het zou geweldig zijn als deze tentoonstelling ooit in Paramaribo te zien is."</p> <p>Vanaf donderdag 24 augustus opende op station Utrecht het mini museum van freestyle voetballer en televisie presentator Soufiane Touzani. In 2005 werd Soufiane bekend door een videofilmpje wat hij uploadde op YouTube. Dit werd een internationaal succes met miljoenen views. De video werd opgepikt door Electronic Arts (EA Games) en zij vroegen hem om deel te nemen aan truckjes voor de Playstation game Fifa Street. Beroemde voetballers als Sergio Ramos, Ronaldinho, Aubameyang, Balotelli, Sami Khedira, Arjen Robben, Kevin de Bruyne bekeken zijn video’s en probeerden zelfs een paar van zijn trucks uit. Soufiane reist de hele wereld over om samen met bekende en onbekende voetballers zijn trucjes te showen. Tot 25 september was de tentoonstelling onder curatorschap van Soufiane te bewonderen op perron 11/12 van Station Utrecht Centraal.</p> <p>Als laatste was de beurt aan verslaggever en presentator Filemon Wesselink. Zijn samengestelde collectie werd tentoongesteld op station Zwolle en was te zien van donderdag 28 september tot zondag 22 oktober 2017.</p> <p>Het project is mede tot stand gekomen door bijdragen van de BankGiro Loterij, ProRail en NS. ProRail draagt bij aan een prettig verblijf op de perrons. Zo verbinden ze mensen, landen en culturen en past deze unieke samenwerking helemaal bij hun missie: ProRail verbindt, verbetert, verduurzaamt. De BankGiro Loterij vindt ‘Museum van’ een goed voorbeeld van hoe je, op een originele en toegankelijke manier, deze anders verborgen gebleven collectie kan laten zien. NS vindt aangename, veilige en schone stations van groot belang voor de reizigers. Om dit te versterken proberen ze reizigers aangenaam te verrassen om het reizen met NS en het verblijven op de stations zo prettig mogelijk te maken.</p>

Museum voor Communicatie

Bern, Zwitserland
<p>Bruns is door het Museum voor Communicatie geselecteerd voor de grootscheepse vernieuwing van de permanente presentatie van het museum. Kossmann.dejong kreeg de opdracht om de nieuwe grote overzichtstentoonstelling te ontwerpen waarna Bruns werd geselecteerd voor de realisatie. Het is de ambitie van het museum om de stijgende bezoekersaantallen door te zetten en de leidende positie in het museumbezoek door jongeren te verstevigen.</p> <p>Communicatie verbindt mensen, het brengt mensen samen, bewust of onbewust zijn we de hele dag door bezig met het overbrengen van onze boodschap. Kortom een zeer interessant en inspirerend onderwerp voor een museum. Het Museum voor Communicatie in Bern heeft zich altijd gericht op de diverse facetten van communicatie. De uitgebreide collectie van het museum behelst onder andere een historische postkoets maar ook de eerste Zwitserse computer. En wat te denken over onze de hoeveelheid digitale communicatiemiddelen welke ons leven beheersen. Waarom ontkomen we er niet aan om te communiceren in ons leven? En wat doet communicatie met ons? De bezoekers van het Museum voor Communicatie worden experts die hun eigen dagelijkse kennis en ervaring op het gebied van communicatie meenemen en toepassen in het museum. De onverwachte interactives en leuke spellen maken een bezoek aan het Museum voor Communicatie ook tot een levendige experience.</p> <p>De razendsnelle ontwikkelingen van het digitale tijdperk heeft ervoor gezorgd dat het vernieuwen van de permanente tentoonstelling noodzakelijk werd. Kossmann.dejong heeft een ontwerp gemaakt voor de 2000 vierkante meter tentoonstellingsruimte waar de bezoekers op vernieuwende manieren het onderwerp ‘communicatie’ ervaren, testen en verkennen. Met grootschalige videoprojecties, interactieve spellen en een breed scala aan interessante feiten verdiepen bezoekers zich in de kleurrijke wereld van communicatie.</p> <p>Bruns is als hoofdaannemer verantwoordelijk voor de ontwikkeling, engineering en realisatie van deze nieuwe permanente tentoonstelling. Wat opvalt is de bijna Zwitserse precisie in detaillering van alle elementen. Tegelijkertijd is er een grote variatie aan scenografische opstellingen. Zo is er een themaruimte “Datacenter” waar een stalen grid met blauw licht en knipperende leds het decor vormt van digitale communicatiemiddelen. Er is ook een grote “kommunikationswand” met allerlei vragen in een grid waar opvallende eyecatchers zoals een rood hart met pijlen of ronddraaiende maskers met een blij en boos gezicht het decor vormen. Al het meubilair, de interactives, het grafisch werk en de audiovisuele hardware (inclusief showcontrol) worden door Bruns verzorgd. IJsfontein tekent voor de multimedia en enkele andere Zwitserse bedrijven voor andere audiovisuele inhoud. Vanaf 18 augustus 2017 is het vernieuwde museum open voor publiek.</p> <p>Fotografie:&nbsp;Museum voor Communicatie, foto Beat Schweizer</p>

Het Huis van de Europese geschiedenis

Brussel, België
<p>Op 4 mei is het Huis van de Europese geschiedenis in Brussel officieel geopend. In dit nieuwe museum, opgericht door het Europees Parlement, heeft Bruns middels een design &amp; build samenwerking, samen met tentoonstellingsontwerper Kossmann.dejong, interactieontwerper Kiss the Frog en audiovisueel ontwerper Shosho de eerste tijdelijke tentoonstelling ‘Interactions: centuries of commerce, combat and creation’ ontwikkeld en gerealiseerd.</p> <p>Het Huis van de Europese geschiedenis is gehuisvest in het historische Eastman gebouw uit 1935, gerenoveerd en uitgebreid naar ontwerp van door Chaix &amp; Morel et Associés en JSWD Architekten. De tijdelijke tentoonstelling (tot 31 mei 2018) ‘Interactions: centuries of commerce, combat and creation’ is onder andere bedoeld bezoekers meer te laten weten over de geschiedenis van de Europese verbondenheid. Daarnaast wil het nieuwe verbindingen tussen bezoekers stimuleren.</p> <p>De expositie van 500 m2 bevindt zich op de eerste twee verdiepingen van het gebouw en is verbonden middels een monumentale trap en een vide. Het ontwerp van Kossmann.dejong is gebaseerd op twee verschillende, maar met elkaar verweven museale concepten. Op de eerste verdieping staan de objecten centraal, terwijl op de tweede verdieping de verhalen het uitgangspunt van het ontwerp vormen. Bruns was als hoofdaannemer verantwoordelijk voor de aansturing van het complete team, technische ondersteuning aan het ontwerp, project management en productie, realisatie en installatie van de complete tentoonstelling inclusief hardware, software en verlichting.</p> <p>Op de eerste verdieping, waar het grotendeels de objecten zijn die het verhaal vertellen hebben wij grote, hoge wanden met ingebouwde vitrines geplaats. De wanden welke voorzien zijn van fotografische beelden en reproducties van schilderijen zijn zo in de ruimte geplaatst dat voor elk van de vier subthema's (handelen, vechten, onderhandelen en leren) verschillende theatrale settingen zijn gecreëerd. De artefacten, opgenomen in de grafische beeldwanden maar veelal geplaatst in de 45-tal (wand)vitrines (inclusief klimatisering en beveiliging) zijn aangevuld met persoonlijke verhalen en speelse hands-on elementen die de bezoekers aansporen actief deel te nemen in ontmoetingen met andere bezoekers. Bijvoorbeeld bij het doolhofspel in de themaruimte ‘onderhandeling’ kunnen bezoekers alleen door samenwerking de obstakels overwinnen en het spel tot een goed einde brengen.</p> <p>Voor alle vitrines heeft Bruns ter plekke op locatie voor ong. 150 objecten 'custom made' objectsteunen geproduceerd. Samen met de klant (Europees Parlement) hebben wij de collectie middels objectsteunen in de vitrines geplaatst en uitgelicht. De organisatie voor het regelen van alle collectie items afkomstig van musea uit heel Europa was een grote uitdaging voor het project team van het Europees Parlement. Door de enorme hoeveelheid aan 'kostbare' objecten werden de items middels koeriers in een tijdsbestek van ong. 3 weken afgeleverd bij het Huis van Europese Geschiedenis. Samen met de conservator van het betreffende museum en een conservator van het Europees Parlement gaf Bruns het object zijn definitieve locatie in de betreffende vitrine.</p> <p>Het element wat de twee verdiepingsvloeren verbindend is de vide met een grote interactieve plattegrond van Europa. Via 6 tablets kan het publiek vragen beantwoorden over persoonlijke ervaringen met grensoverschrijdende interactie. De input van de bezoeker wordt gevisualiseerd op twee grote touch schermen met daarop een interactieve plattegrond waarop een collectief web van Europese interacties ontstaat. Zo worden niet de grenzen maar juist connecties tussen de individuele bezoekers benadrukt en wordt het publiek zelf onderdeel van de tentoonstelling. Deze interactieve opstelling maakt ook deel uit van een breder educatief programma waardoor het ook mogelijk is om van buiten het museum deel te nemen aan de game (http://www.myinteractions.eu/apps/heh-web-portal/).</p> <p>De tweede verdieping is samengesteld en ingericht als een eclectisch ‘Europees huis’. In de vertrouwde omgeving van een keuken, kantoor, woonkamer, bibliotheek, speelruimte en slaapkamer worden bezoekers uitgedaagd op zoek te gaan naar ‘het Europese verhaal’ achter dagelijkse gebruiksvoorwerpen. Ook deze ruimte kent diverse interactieve opstellingen zoals een eetkamertafel in de keuken. Zo wordt door het aanraken van een van de gerechten op de eettafel een animatie ‘opgediend’ over de oorsprong van het gerecht. In de slaapkamer ontdekken bezoekers al liggend op het hemelbed dat sprookjes in verschillende Europese landen veel gelijkenis vertonen. En op de bank kun je genieten van diverse verhalen over de Europese verbanden in de geschiedenis van ‘ballet, theater en film’.</p> <p><strong>Tentoonstelling<br /></strong>Vanaf 6 mei is het Huis van de Europese geschiedenis geopend voor publiek. Deze eerste tijdelijke tentoonstelling is te zien tot en met 31 mei 2018. Toegang is gratis.</p>

Anne Frank Huis

Amsterdam, Nederland
<p>Na de oorlog dreigt de voormalige schuilplaats aan de Prinsengracht 263 in Amsterdam te vervallen. Een aantal burgers komen in actie. Zij richten de Anne Frank Stichting op met als belangrijkste doel: het behouden van de schuilplaats van Anne Frank. Tegenwoordig is het Anne Frank Huis één van de drie drukst bezochte musea van Amsterdam. .</p> <p>Bij de herinrichting zijn een aantal verbeterpunten doorgevoerd. De nieuwe museale route biedt nu veel meer contextinformatie voor bezoekers zonder gedegen kennis van de Tweede Wereldoorlog en de Jodenvervolging. Daarnaast is sterk ingespeeld op het belevingsaspect en zijn een aantal presentatievormen vernieuwd. Dagmar von Wilcken heeft in het nieuwe ontwerp gezocht voor meer eenheid in de vormgeving van de museale presenstaties.</p> <p>De moeilijkheid aan dit project was het feit dat delen van het voorhuis en het gehele achterhuis nog in de staat verkeren zoals die tijdens de onderduik was. Deze unieke ruimtes zijn onderdeel van de collectie. Voor de werkzaamheden die plaatsvinden in deze ruimtes golden dan ook speciale werkinstructies die uitgevoerd zijn in samenwerking met de afdeling ‘collecties’ van het museum zelf. Daarnaast is het museum tijdens de herinrichting gewoon open gebleven voor publiek. Dit betekende voor Bruns dat alle werkzaamheden buiten openingstijdens (voor 09.00 uur ’s ochtends en na 19.00 uur ’s avonds) uitgevoerd dienden te worden. Door deze beperking werd het effectief plannen van dit project van groot belang.</p> <p>Als integraal producent was Bruns verantwoordelijk voor de eerste fase van de herinrichting waarbij het voor- en achterhuis opnieuw is ingericht. Binnen deze opdracht viel het demonteren van de huidige opstelling met daaruit vloeiende herstelwerkzaamheden, het produceren en installeren van informatie/fotopanelen en de productie, installatie en inrichting van vitrines (inclusief geïntegreerde verlichting). Het samenwerken met de e-installateur tbv het lichtplan en de e-aansluitpunten. En de aanschaf en installatie van beeldschermen en projectieapparatuur. In alle onderdelen was de kwaliteit leidend daar het museum de bezoekers een kwalitatief hoogwaardig bezoek wil bieden. De kwaliteit wordt niet alleen gedefinieerd in het ontwerp en de beleving maar vooral de uitstraling, installatie, montage en afwerking moet ook van erg hoog niveau zijn.</p>

National Army Museum

Londen, Engeland
<p>Opgericht in 1960 door Royal Charter, is het National Army Museum (NAM) opgericht met als doel het verzamelen, bewaren en tentoonstellen van voorwerpen en documenten die betrekking hebben op de geschiedenis van het Britse leger. Het oorspronkelijke museum was ontworpen middels een chronologische verhaallijn die het verhaal van de landmacht vertelde vanaf de oprichting in 1640 tot 1914 en later aangevuld met de periode vanaf 1914 tot en met hedendaagse militaire operaties. In 2011 lanceerde het NAM haar nieuwe strategische plannen voor een complete vernieuwing van het museum met als missie het verzamelen, onderhouden en bekend maken van het verhaal achter het Britse leger, haar rol en de impact daarvan op de wereldgeschiedenis. Allemaal met de bezoekers en museale beleving als belangrijkste speerpunt. Noodzakelijk was de belangrijke herstructurering van het gebouw en revisie van het museum voor een meer gastvrij en boeiende experience. Centraal in de nieuwe propositie is de ontwikkeling van een reeks nieuwe en innovatieve permanente galerijen. NAM heeft het chronologisch presenteren van de verhaallijn vervangen in een thematische benadering. Het publiek zal worden aangemoedigd het Britse leger te leren kennen aan de hand van een viertal verschillende galerijen waarbij de soldaat, de strijd, de maatschappij en het leger centraal staan. Met deze nieuwe ambitie is het gloednieuwe NAM toegankelijk geworden voor alle doelgroepen.</p> <p>Bruns was verantwoordelijk voor alle vitrines in de vier nieuwe zalen van het Nationaal Museum van het Leger. Onze opdracht bestond uit het berekenen van de totale vitrine volumes, meten en evalueren van temperatuur en het relatieve vochtigheidsniveau in het gebouw en vitrines. De bouw van alle vitrines, met inbegrip van alle vitrine verlichting en het uitvoeren van het monteren van bijbehorende graphics. Technisch advies op het gebruik van materialen. Het testen (British Museum - BM) en certificeren van alle geselecteerde materialen en luchtwisselingen voor de naleving door de Building Service Research Information Association (BSRIA) door het gebruik van luchtdruk en indicatorgasconcentratie verval testen voordat een vitrine goedgekeurd werd voor de objectinstallatiefase. De productie van prototype vitrines unclusief verlichting, interne beeldscherm systemen en andere structuren. Het verstrekken van gedetailleerde engineertekeningen en specificaties ter goedkeuring voor de bouw. Veilig vervoer van alle vitrines tot de uiteindelijke installatie op locatie en opleiding van personeel inclusief het overhandigen van de bijbehorende service en onderhoudhandleidingen.</p> <p>Samen met het National Army Museum tentoonstellingstteam hebben wij in intens samengewerkt met: tentoonstelling project manager: Focus, tentoonstellingontwerper: Event Communications, tentoonstellingbouwer (fit-out) : The HUB, lichtontwerper: David Hurst en project architect: BDP</p>

Offshore experience

Rotterdam, Nederland
<p>Offshore, een van de meest innovatieve bedrijfstakken in Nederland, is van onmetelijk belang voor ons dagelijks leven en onze economie. Hollands Glorie van deze tijd, kun je met recht zeggen. Maar vraag de gemiddelde Nederlander wat hij weet over offshore en hij zal niet verder komen dan ‘iets met olie’ en ‘van de kust’. De Offshore Experience die eind 2016 voor het eerst in een Nederlands museum haar deuren opent, brengt hier voorgoed verandering in.</p> <p>In de 800 vierkante meter grote tentoonstelling wanen bezoekers zich op zee. Ze ontdekken voor welke buitenproportionele uitdagingen bedrijven en werknemers in de offshore-industrie dagelijks staan, hoe belangrijk energiewinning op zee is voor onze economie en voor ons dagelijks leven en hoe de Nederlandse offshoresector wereldwijd excelleert bij de meest uiteenlopende projecten. Het avontuur van de Offshore Experience begint in de introductieruimte. Hier wordt de bezoeker ondergedompeld in het besef dat energie enorm belangrijk voor hem is en dat offshore ‘rocket science’ is. Het is immers ingewikkelder om op drie kilometer diepte een infrastructuur op de zeebodem te installeren dan om een mens op de maan te zetten.</p> <p>In de Experience mag de bezoeker de offshorewereld betreden en testen of hij geschikt is voor deze dynamische bedrijfstak. Om veiligheidsredenen draagt iedereen een helm ontvangt met een inlogpas met ingebouwde RFID-kaart voor de persoonsidentificatie. De deuren naar de volgende ruimte openen zich vanzelf. De bezoeker voelt de wind in de haren en belandt op een niet nader gedefiniëerd offshoreproject op zee. Een 360 graden projectie van de zee prikkelt alle zintuigen. Regelmatig verandert de kalme zeespiegel in een onstuimige watermassa. Schepen varen af en aan. Zo nu en dan wordt het nacht en ziet de bezoeker de ontelbare lampjes van installaties in de buurt oplichten. Zelf aan te sturen filmpjes op kleinere schermen, indrukwekkende modellen en interactieve uitdagingen laten bezoekers kennismaken met medewerkers uit de offshoresector en alles ontdekken over het vinden, produceren en transporteren van zowel energie uit fossiele brandstoffen als duurzame energie.</p> <p>De RFID-kaart registreert tijdens de interactieve uitdagingen hoe geschikt de bezoekers zijn voor bijvoorbeeld ‘diepzeeboren’ of voor het ‘op zijn plek houden van een schip bij windkracht 10’. Via een lift waarmee ze afdalen naar een diepte van drie kilometer onder het zeeoppervlak, komen de bezoekers in een donkere ruimte waar ze in alle stilte kunnen genieten van 3D-projecties van onderwaterrobots, diepzeefauna en objecten op ware grootte. In de laatste ruimte van de Offshore Experience ontdekken ze door het uitlezen van de gegevens op hun RFID-kaart of ze geschikt zijn voor de sector.</p> <p>Fotografie: Marco de Swart</p> <div class="videoWrapper"><!-- Copy & Pasted from YouTube --><iframe src="http://www.youtube.com/embed/wsVNHD0sFVA" width="560" height="349" frameborder="0" allowfullscreen="allowfullscreen"></iframe></div>

Timeless Beauty

Tongeren, België
<p>Het Gallo-Romeins Museum opende op 16 december 2016 de tentoonstelling &lsquo;Timeless Beauty&rsquo;. Centraal staat het schoonheidsideaal van de vrouw in de Romeinse tijd. Er wordt geput uit het rijke oeuvre van kunstfotograaf Marc Lagrange om de expositie visuele spankracht te geven. Zijn fotografie gaat in dialoog met tweeduizend jaar oude teksten van auteurs die in de ban waren van vrouwelijk schoon. Een keur aan authentieke objecten toont welke middeltjes en technieken de Romeinse elitedames toepasten om hun lichamelijke aantrekkingskracht te vergroten. Filmpjes met intieme getuigenissen van hedendaagse vrouwen over hun lichaamsbeleving maken de expositie actueel.</p> <p>Timeless Beauty. Verrassend, want het zijn moderne, artistieke naaktfoto&rsquo;s. De Antwerpse topfotograaf Marc Lagrange werkte aan een reeks voor het Gallo Romeinsmuseum, maar overleed vorig jaar op vakantie in Spanje. Midden in de voorbereidingen. Gedeputeerde voor Cultuur Igor Philtjens besloot om samen met Marc zijn vriendin zijn levenswerk toch tentoon te stellen. Hoe maquilleerden dames zich tweeduizend jaar geleden? Welke sieraden droegen ze? Wat zat er in een Romeinse beautycase? Gebruiksvoorwerpen en educatieve films tonen hoe vrouwen uit het oude Rome zich mooi maakten en verzorgden. Aansluitend vertellen moderne vrouwen over de manier waarop ze hun lichaam beleven.</p> <p>Timeless Beauty: maak je op voor een tijdloos mooie expositie.</p>

Esplora

Kalkara, Malta
<p>Esplora is het nieuwe interactive science center van Malta en is gevestigd in Kalkara met uitzicht over de historische stad van Valetta en de luxe haven gelegen in de Middellandse Zee. Het gebouw werd vroeger gebruikt als ziekenhuis door de Koninklijke Marine. Na een uitgebreid restauratieprocess bestaat hetnieuwe science center nu uit diverse gebouwen en buitenruimten.</p> <p>In opdracht van Esplora hebben Bruns en NorthernLight, middels een Design &amp; Build constructie, op de begane grond een ruim 925 m² tentoonstellingsruimte ontworpen en ingericht. Daarnaast waren wij ook verantwoordelijk voor de realisatie van het Planetarium, 210 m². De twee tentoonstellingsruimten zijn ingericht met in totaal zo’n 70 interactieve exhibits binnen de thema’s ruimte-exploratie, het menselijk lichaam, mechanica en optica.</p> <p>Esplora omarmt een ‘vrije keuze’ leeromgeving en presenteert families een dag vol leuke maar ook leerzame ervaringen waarin ze op een oriënterende manier bij diverse exhibits zullen leren samenwerken. Esplora geeft de bezoeker de mogelijkheid om op een ontdekkende wijze de wetenschap te begrijpen door middel van een serie aan hands-on ervaringen en exhibits. Op deze manier worden diverse wetenschappelijke processen zoals vragen, voorspellen, experimenteren, analyseren en concluderen gecommuniceerd en spelenderwijs uitgelegd.</p> <div class="videoWrapper"><!-- Copy & Pasted from YouTube --><iframe src="http://www.youtube.com/embed/eM62aTfrgyY" width="560" height="349" frameborder="0" allowfullscreen="allowfullscreen"></iframe></div>

Konya Science and Technology Center

Konya, Turkije
<p>Het Konya Science Center is het eerste echt grote interactieve science center van Turkije gewijd aan informeel leren over wetenschap en technologie. T&Uuml;BITAK is als opdrachtgever verantwoordelijk voor de tentoonstelling begeleiding en financiering van dit project. Men verwacht het science center 1.7 miljoen bezoekers per jaar zal trekken en is daardoor een veelbelovende attractie in Konya en Turkije.</p> <p><strong>New Horizons <br /></strong>De &lsquo;New Horizons&rsquo; galerij geeft een brede kijk en overzicht van technologie&euml;n op het gebied van: robots, materialen en informatietechnologie. De galerij is geclusterd in verschillende zones waarbij de bezoeker wordt ondergedompeld in verhalende opstellingen en mogelijke toekomstscenario&rsquo;s. Zo is er een zone die gaat over de verbeteringen van vandaag als we kijken naar de geneeskunde, energie, vervoer en communicatie. Een andere zone gaat over toekomstige transformaties waarbij &lsquo;humanoid Robots&rsquo; het futuristische perspectief op de toekomst weergeven. Als rode draad lopen diverse robots, soms onder begeleiding van medewerkers, door deze galerij heen wat deze galerij extra bijzonder maakt voor de bezoekers.</p> <p><strong>Our Universe</strong> <br />Deze galerij over ons heelal geeft de bezoeker een unieke ervaring met heel veel informatie over ons heelal. De exhibits zijn opgesplitst in twee zones waarbij de ene zone meer uitleg geeft over het basis principe van ons heelal en waarbij de andere zone een meeslepende ervaring zal zijn waarbij dieper wordt ingegaan op de praktische en futuristische toepassingen van de ruimtevaart.</p>

Sven Nys Cycling Center

Tremelo-Baal, België
<p><strong>Het Sven Nys Cycling Center: D&eacute; plek voor en over offroad fietsen<br /></strong>In Tremelo-Baal is op dinsdag 28 juni het Sven Nys Cycling Center geopend. Het Center is d&eacute; plek voor en over offroad fietsen in Vlaanderen en is gelegen op het prachtige domein Balenberg, waar jaarlijks de Grote Prijs Sven Nys wordt georganiseerd. Men benadrukt dat het hier niet gaat om een klassiek museum maar een belevingscentrum waar je wordt ondergedompeld in de sfeer van het veldrijden: de pijn, afzien en de verschillende truitjes. Het is gericht op kinderen, scholen, voor toeristen maar vooral voor de echte fietsfanaat.</p> <p>Ruim twee jaar geleden groeide het idee om een centrum rond veldrijden, maar ook rond andere offroad-disciplines in het leven te roepen. Het resultaat is meer dan een museum, want eens de buiteninfrastructuur af is, kunnen de bezoekers ook zelf op een parcours rond de Balenberg fietsen, op een groot deel van het parcours waar ook de GP Sven Nys wordt verreden. Voorts is er ook een Balenbergwandeling van 11,3 kilometer, is er een Balenbergfietsroute van 36 kilometer en een bewegwijzerde route van 23 kilometer voor mountainbikers.</p> <p><strong>Belevingscentrum&nbsp;<br /></strong>Het Belevingscentrum is de spil van het Sven Nys Cycling Center. Onder de kampioenentruitjes door wandelt men van het ene historische wielermoment naar de andere overwinning. Men kan een kijkje nemen in de camper waar de veldrijders zich voorbereiden op een koers. Sportievelingen kunnen in een zandbak testen hoe ver zij zelf geraken en er is ook een mogelijkheid om zich te laten testen in het Energy Lab dat bij het centrum behoort. Aan de bar kan men straffe cyclocrossverhalen tappen en in een quiz ontdekt men het juiste bandenprofiel voor de juiste ondergrond. Na al die inspanning kan men ontspannen en nakaarten in drink- en eetcaf&eacute; Velo.</p> <p><strong>Verken de streek</strong><br />De Balenbergwandeling (11,3 km) die aan het Sven Nys Cycling Center vertrekt, toont de mooiste plekken op en rond de Balenberg. Het Sven Nys Cycling Center ligt ook op het Fietsnetwerk Vlaams-Brabant, ideaal dus om de regio te verkennen tijdens een sportieve daguitstap. De Balenbergfietsroute bv. leidt je vanaf het Sven Nys Cycling Center 36 km doorheen het Hageland. Voor de liefhebbers van mountainbike is er een bewegwijzerde route van 23 km. Deze route werd ontworpen door de gemeenten Tremelo en Begijnendijk i.s.m. Sport Vlaanderen en de dienst sport van de provincie Vlaams-Brabant. Er zijn kleedkamers en sanitair voorzien en is er een afspuitpunt om de fietsen te reinigen. Bovendien kan je (vanaf september) ook mountainbikefietsen huren in het Belevingscentrum.</p> <p><strong>Op de flanken van de Balenberg</strong><br />Rond het Belevingscentrum, tegen de flanken van de Balenberg, wacht het echte werk. Men zal zich kunnen wagen aan het gekende veldritparcours van de Grote Prijs Sven Nys of met de bmx of mountainbike op de pumptrack, dirtline of rockgarden.</p> <p><strong>Energy Lab</strong><br />Ook een testsessie in het Energy Lab behoort tot de mogelijkheden in het Sven Nys Cycling Center.</p> <p><strong>Unieke samenwerking tussen verschillende partners</strong><br />Het Sven Nys Cycling Center is een unieke samenwerking tussen NV Balenberg, de gemeente Tremelo, de provincie Vlaams-Brabant en Vlaanderen. De gemeente Tremelo voorziet in een halftijds toeristisch co&ouml;rdinator die de werking van het Belevingscentrum co&ouml;rdineert. Een groep van een 40-tal vrijwilligers staat mee in voor de dagelijkse werking van het centrum. Ben Weyts, Vlaams minister van Toerisme, investeerde via Toerisme Vlaanderen een half miljoen euro in het Sven Nys Cycling Center. &ldquo;Vlaanderen kan internationaal uitpakken met de fiets en de koers&rdquo;, zegt Weyts. &ldquo;Het Sven Nys Cycling Center is een extra troef die we kunnen inzetten om wielertoeristen uit de hele wereld naar onze regio te lokken. Nergens anders kom je als fietsfreak zo goed aan je trekken.&rdquo;</p> <p>Vanaf zaterdag 2 juli kan het grote publiek de site ontdekken.</p>

Teseum

Tongeren, België
<p>De museumsite aan de basiliek opende op zaterdag 4 juni jl. de deuren voor het grote publiek. Nadat Bruns de afgelopen maanden druk bezig is geweest met de inrichting van de vernieuwde schatkamer, worden de kerkschatten vanaf nu in al hun pracht en praal onthuld.</p> <p>In het Teseum staan maar liefst 259 objecten opgesteld. Hoe kwamen ze in Tongeren? Wie zorgde ervoor? Wat betekenen ze? Het antwoord op deze vragen krijg je via een multimediaguide. Ook kinderen en jongeren maken kennis met de kerkschatten, weliswaar op een coole en hedendaagse manier.</p> <p>In een subliem historisch kader - de kapittelzaal, romaanse toren, klooster- en pandgang en kloostertuin - kun je de rijke collectie van de kerkschat in een nieuw museum bewonderen. Deze kerkschat, zeer bijzonder en nagenoeg compleet, omvat kunstobjecten van de 6de tot en met de 20ste eeuw.</p> <p>De moderne scenografie, naar ontwerp van Architectenbureau Michel Janssen en Bailleul Ontwerpbureau, neemt je mee naar een unieke museumbeleving door de eeuwenoude kerkschat. In het hart van het museum vind je de historische schatkamer. Een toningsformulier uit 1516 (te vergelijken met een hedendaagse flyer) - vandaag bewaard in The British Library - toont de kerkschat uit 1516 zoals toen publiekelijk getoond aan de gelovigen. Uniek aan dit gegeven is dat maar liefst 90% van de objecten die op het formulier afgebeeld staan nog steeds, 500 jaar later, in Tongers bezit zijn.</p> <p>De unieke collectie, boeiende verhalen en high tech gaan hand in hand in het vernieuwde TESEUM. Er is alles uit de kast gehaald om zowel jong als oud aan te spreken. Kinderen en jongeren volgen hun eigen parcours met een app die aansluit bij hun leefwereld. Men leert over de basiliek, hoe hij tot stand kwam, waaruit hij bestaat, hoe hij gebruikt wordt en wie ervoor zorgde.</p> <p>Je wordt ook meegezogen in het sterke muzikale karakter van de collectie. De middeleeuwse muziekhandschriften zijn tot leven gebracht dankzij de samenwerking met de Alamire Foundation, internationaal centrum voor de studie van de muziek in de Lage Landen. Het thematisch verhaal eindigt bij de Kroningsfeesten, enkele jaren geleden nog erkend als Vlaams Immaterieel Cultureel Erfgoed. Zo wordt de brug tussen verleden, heden en toekomst gelegd.</p> <p>Fotografie: Architectenbureau Michel Janssen</p> <div class="&quot;videoWrapper&rdquo;"><iframe src="//www.youtube.com/embed/6wDBiSHZjlE" width="560" height="315" frameborder="0" allowfullscreen="allowfullscreen"></iframe></div>

Nest

Vevey, Zwitserland
<p>Nestl&eacute; zet haar deuren open voor het grote publiek. Ter gelegenheid van het 150-jarig jubileum van &rsquo;s werelds grootste voedingsmiddelenconcern heeft het experience design bureau Tinker imagineers uit Utrecht de familie experience nest in Zwitserland ontworpen. Een open huis van 6626 m2 aan het meer van Gen&egrave;ve, op de plek waar Henri Nestl&eacute; in 1866 zijn eerste fabriek stichtte.</p> <p>Aan de scenografie van nest werkten ruim 100 Nederlandse ontwerpers, engineers en bouwers samen. Tinker betrok bij het miljoenenproject (45M EUR) tal van andere creatieve bedrijven waaronder Bruns (ontwikkeling, engineering, productie, realisatie en installatie) en Mansveld (AV- en lichttechniek). Op 2 juni is nest officieel geopend om vanaf 15 juni open te zijn voor bezoekers.</p> <p><strong>Belevingsontwerp</strong> <br />Bezoekers krijgen een interactieve en persoonlijke kijk achter de schermen. Ze gaan met de onderneming mee op reis door verleden, heden en toekomst. In vijf verschillende zones laat Nestl&eacute; haar diversiteit zien met als leidmotief &lsquo;care, enjoy, improve &amp; share&rsquo;. <br /><br />Eyecatcher op het centrale atrium, Piazza, is de door Bruns gerealiseerde levensgrote boom met ruim 1200 handgemaakte bloemen van diverse productverpakkingen (ontworpen door Rina van der Weij). Fondations brengt bezoekers in een authentieke, getimede attractie terug naar de tijd van de oprichting in de 19e eeuw. Zeitgeist is gewijd aan 150 jaar historie en verbindt Nestl&eacute;&rsquo;s producten, beelden en verhalen aan de iconische momenten in de wereldgeschiedenis. <br /><br />Het hedendaagse Forum maakt bezoekers op een interactieve manier bewust van de wereldvoedingskwesties en doet een app&egrave;l op de gezamenlijke verantwoordelijkheid. Visions bestaat uit een spectaculaire wereld onder het glazen dak en symboliseert de toekomst. Bezoekers ervaren via games en een VR-experience de passie van de wetenschappers en hun creatieve innovaties. Voor kinderen is er een geheel eigen ontdekkingstocht door nest.</p> <p>Fotografie: Mike Bink</p>