Nationaal Militair Museum

Soesterberg, Nederland

Begin december 2014 heeft (ZM) Koning Willem-Alexander het Nationaal Militair Museum (NMM) geopend, op de voormalige luchtmachtbasis Soesterberg. De samenvoeging van het Militaire Luchtvaart Museum en het Delftse Legermuseum tot dit nieuwe museum geeft met 35.000 m² expositieoppervlak een imposant overzicht van verleden, heden en toekomst van de Nederlandse krijgsmacht.

Samen met tentoonstellingsarchitect, bureau Kossmann.dejong, is Bruns verantwoordelijk voor de totale museale beleving van dit NMM. Kossmann.dejong voor het concept en het ontwerp, Bruns voor de realisatie in de breedste zin van het woord, van projectmanagement tot uitvoering. Met een opdrachtsom van 13.500.000 euro is het Nationaal Militair Museum één van de grootste en uitdagendste projecten in het ruim 50-jarige bestaan van ons bedrijf.

De twee tentoonstellingsdelen

Het sobere zwarte gebouw met glazen gevels rondom is een mooie ingreep in zijn natuurlijke omgeving. De oude landingsbaan lijkt in het museum door te lopen, waar daglicht vrij spel heeft op het Arsenaal, het buitenste tentoonstellingsdeel. In dit Arsenaal kun je als liefhebber smullen van alle kopstukken uit de Nederlanse militaire geschiedenis, van harnas tot modern gevechtsvliegtuig. Het Arsenaal omsluit een tweede gedeelte van het museum: de Black Box. In contrast met het Arsenaal is hier minder daglicht en ontbreken grote collectiestukken. De Black Box is een intense beleving: zeven spannende theatrale omgevingen waar verschillende aspecten van de krijgsmacht centraal staan. Verhalen over het belang van water voor onze verdediging, verhalen over heden, verleden en toekomst van de krijgsmacht, de positie van krijgsmacht in de Nederlandse samenleving maar ook veel persoonlijke verhalen van militairen die aan bezoekers hun dilemma’s voorleggen. Om een zo breed mogelijk publiek te trekken zijn de expositiethema’s dynamisch en gelaagd; liefhebbers kunnen steeds op zoek naar extra informatie en diepgang, maar dat is niet noodzakelijk om een goed totaaloverzicht te krijgen. Voor kinderen is er Xplore, de interactieve tentoonstelling van het NMM. Xplore is het paradepaard van Bruns, waar al onze expertise samenkomt. Hier maken kinderen hun eigen buskruit, vliegen ze in een F16-simuator en schakelen ze zelf vijandelijke tanks uit.

Als hoofdaannemer van de museale inrichting heeft Bruns de verantwoordelijkheid gekregen voor het project- en procesmanagement, de ontwikkeling, engineering, productie en installatie van alle tentoonstellingsonderdelen. En dat is inclusief alle oplossingen voor verlichting, hardware en software en interactiviteit zoals animaties, korte films, games en een mobiele app. Samen met al haar kundige partners heeft Bruns dit Nationaal Militair Museum tot een bijzondere beleving willen maken, voor bezoekers, voor liefhebbers, voor nu en in de toekomst.

Fotografie: Anne Reitsma en Thijs Wolzak

Texture

Kortrijk, België

De Dodengang
In 1915 probeert het Belgische leger ten noorden van Diksmuide de Duitsers te verjagen van de petroleumtanks. Na twee mislukte aanvallen besluiten de Belgen een loopgraaf richting de petroleumtanks te graven. De Duitsers veroveren echter een deel van deze loopgraaf en om het Duitse gevaar verder af te wenden, creëert de Belgische genie eind 1915 een bres in de IJzer waardoor een smalle strook water beide partijen voor de rest van de oorlog zal scheiden. De loopgraaf wordt verder uitgebouwd tot een onneembare stelling met de naam Dodengang, genoemd naar de doden die er na de Duitse aanval begraven zijn.

Het Interpretatiecentrum Dodengang, onderdeel van het Koninklijk Legermuseum
De honderdste verjaardag van het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog is de aanleiding voor het Koninklijk Legermuseum om het bezoekerscentrum van de beruchte Dodengang grondig onder handen te nemen. Op basis van uitgebreid historisch onderzoek is het bezoekersparcours volledig vernieuwd. De bezoeker komt nu op een interactieve manier alles te weten over de Dodengang waarbij enkele hardnekkige historische mythes over deze waardevolle site worden ontkracht. Geen stoffig museum meer, maar een modern en interactief bezoekerscentrum waar authenticiteit centraal staat. Zowel specialist als leek kan nu de Dodengang herontdekken.

Modern
Dat het vernieuwde Interpretatiecentrum Dodengang gebruik maakt van de modernste museale technieken hoeft geen betoog. Aan de hand van vijftien interactieve applicaties, teksten, foto’s, filmbeelden en unieke objecten uit de collecties van het Koninklijk Legermuseum wordt de bezoeker wegwijs gemaakt in de boeiende geschiedenis van de Dodengang.

Ook de Duitse kant wordt belicht
Niet alleen vertelt het Interpretatiecentrum hoe de Dodengang is ontstaan is en wat er allemaal gebeurd is in deze notoire loopgraaf, de Dodengang wordt ook opnieuw in zijn context geplaatst. De loopgraaf verhoudt zich immers tot de Duitse loopgraven die er vlakbij lagen. Aan de hand van originele foto’s, objecten en dagboekfragmenten wordt voor het eerst ook de Duitse kant van de zaak belicht.

Micropia

Amsterdam, Nederland

Micropia is ’s werelds eerste museum waar de onzichtbare wereld van micro-organismen zichtbaar wordt gemaakt. Hare Majesteit Koningin Máxima heeft dinsdag 30 september 2014 in Amsterdam Micropia geopend.

Micropia toont het machtigste, meest succesvolle en tegelijk kleinste leven op aarde: microben. Ieder mens draagt anderhalve kilo microben met zich mee. Micro-organismen zijn overal en bepalen hoe onze wereld eruitziet. De bezoekers ervaren dit door de speciaal ontwikkelde 3D-kijkers waarbij ze levende microben zien bewegen, eten en zich voortplanten. Ze navigeerden door de habitat van extremofielen: microben die kunnen leven onder de meest barre omstandigheden. Door een bodyscan leren zij hun eigen micro-organismen kennen, waarna ze waarschijnlijk nooit meer hetzelfde naar zichzelf en de wereld zullen kijken.

Naast de microben, staat ook de bezoeker centraal in Micropia: als waarnemer, ontdekker en onderzoeker. Bruns was verantwoordelijk voor de technische ontwikkeling, engineering, productie, installatie en realisatie van de totale tentoonstelling welke designed is door Kossman.dejong. Terwijl Kossmann.dejong verantwoordelijk was voor het totale concept en scenografie, heeft het Duitse mediadesignbureau ART+COM vooral gewerkt aan het concept, design en ontwikkeling van de media-installaties waar bezoekers op verschillende manieren de wereld van microben kunnen zien, onderzoeken en ervaren. Waarbij gezocht is naar een balans tussen beleving en kennis.

Fotografie: Maarten van der Wal en Thijs Wolzak

Heilige Plaatsen, Heilige Boeken

Antwerpen, België

Tentoonstelling Heilige Plaatsen, Heilige Boeken

Het MAS biedt een venster op de traditie van de pelgrimstochten. Jodendom, christendom en islam zijn nauw verwant. Ze zijn ontstaan in het Nabije Oosten en beschouwen Abraham als een belangrijke voorvader. Een almachtige, eeuwige God heeft de wereld geschapen en zich in woorden geopenbaard aan de mens. Die openbaring is neergelegd in heilige boeken, die een richtlijn zijn voor het leven: Tenach, Bijbel en Koran. Tegelijk beleven gelovigen hun religie in een rijkdom van praktijken. Zo bezoeken ze sinds eeuwen heilige plaatsen, waaronder Jeruzalem, Rome en Mekka.

Heilige Plaatsen, Heilige Boeken is een dubbeltentoonstelling over deze drie monotheïstische wereldreligies. In het MAS maak je kennis met de traditie van de pelgrimage. In de Nottebohmzaal van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience ontdek je bijzondere exemplaren van de heilige boeken. De twee tentoonstellingen laten zien wat de heilige boeken en plaatsen voor gelovigen vroeger en vandaag betekenen.

Hier staat de betekenis van de heilige boeken van joden, christenen en moslims centraal. Waarom zijn ze zo cruciaal voor gelovigen? Je krijgt een unieke inkijk in de inhoud, de vorm, het gebruik en de studie van Tenach, Bijbel en Koran. Ontdek het spanningsveld tussen een onveranderlijke, goddelijke openbaring en de betekenissen die mensen eraan hebben gegeven, door de tijd heen.

Fotografie: Mike Bink en Ans Brys

Dodengang

Diksmuide, België

Deze smalle strook grond langs de IJzer heeft voor het Ministerie van Landsverdediging een heel bijzondere betekenis. Hier ligt immers het laatst bewaarde stuk van het Belgische front uit de Eerste Wereldoorlog: de Dodengang, een bijzonder belangrijke site voor de ‘Historische Pool van Defensie’. Dit initiatief van de Minister van Landverdediging, de heer André Flahaut en de in dit kader gedane investeringen hebben als doel de vrijwaring en de valorisatie van het historisch patrimonium van Defensie. Dit patrimonium moet aan de jonge generaties de boodschap ‘herdenken is aan vrede werken’ meegeven.

Deze uitzonderlijke site is ook een plaats van menselijk lijden. Duizenden soldaten hebben in dit drassige land een loopgravenoorlog uitgevochten, een verschrikkelijke uitputtingsoorlog waar geen einde aan leek te komen. Een te groot aantal hebben er hun leven verloren om onze vrijheden te verdedigen. Laten we hen niet vergeten. De herinnering aan hun opoffering zou ons moeten helpen een wereld van rechtvaardigheid en vrede tot stand te brengen!

Het museum belicht aan de hand van kaarten, foto’s, video’s en objecten de situatie van de oorlogvoerende landen, de mobilisatie, de gevechten, de rol van de Geallieerden, de terugtocht van het Belgische Leger, de Duitse bezetting, de vorming van het front aan de IJzer, de gevechten in de loopgraven van de Dodengang en de vernielingen. Het grootste deel van de documenten en objecten komen uit de collecties van het Legermuseum.