Opdrachtgever

Museum für Kommunication

Ontwerper

Kossmann.dejong

Aantal m2

2000 m2

Realisatie

18-06-2017

Museum voor Communicatie

Bruns is door het Museum voor Communicatie geselecteerd voor de grootscheepse vernieuwing van de permanente presentatie van het museum. Kossmann.dejong kreeg de opdracht om de nieuwe grote overzichtstentoonstelling te ontwerpen waarna Bruns werd geselecteerd voor de realisatie. Het is de ambitie van het museum om de stijgende bezoekersaantallen door te zetten en de leidende positie in het museumbezoek door jongeren te verstevigen.

Communicatie verbindt mensen, het brengt mensen samen, bewust of onbewust zijn we de hele dag door bezig met het overbrengen van onze boodschap. Kortom een zeer interessant en inspirerend onderwerp voor een museum. Het Museum voor Communicatie in Bern heeft zich altijd gericht op de diverse facetten van communicatie. De uitgebreide collectie van het museum behelst onder andere een historische postkoets maar ook de eerste Zwitserse computer. En wat te denken over onze de hoeveelheid digitale communicatiemiddelen welke ons leven beheersen. Waarom ontkomen we er niet aan om te communiceren in ons leven? En wat doet communicatie met ons? De bezoekers van het Museum voor Communicatie worden experts die hun eigen dagelijkse kennis en ervaring op het gebied van communicatie meenemen en toepassen in het museum. De onverwachte interactives en leuke spellen maken een bezoek aan het Museum voor Communicatie ook tot een levendige experience.

De razendsnelle ontwikkelingen van het digitale tijdperk heeft ervoor gezorgd dat het vernieuwen van de permanente tentoonstelling noodzakelijk werd. Kossmann.dejong heeft een ontwerp gemaakt voor de 2000 vierkante meter tentoonstellingsruimte waar de bezoekers op vernieuwende manieren het onderwerp ‘communicatie’ ervaren, testen en verkennen. Met grootschalige videoprojecties, interactieve spellen en een breed scala aan interessante feiten verdiepen bezoekers zich in de kleurrijke wereld van communicatie.

Bruns is als hoofdaannemer verantwoordelijk voor de ontwikkeling, engineering en realisatie van deze nieuwe permanente tentoonstelling. Wat opvalt is de bijna Zwitserse precisie in detaillering van alle elementen. Tegelijkertijd is er een grote variatie aan scenografische opstellingen. Zo is er een themaruimte “Datacenter” waar een stalen grid met blauw licht en knipperende leds het decor vormt van digitale communicatiemiddelen. Er is ook een grote “kommunikationswand” met allerlei vragen in een grid waar opvallende eyecatchers zoals een rood hart met pijlen of ronddraaiende maskers met een blij en boos gezicht het decor vormen. Al het meubilair, de interactives, het grafisch werk en de audiovisuele hardware (inclusief showcontrol) worden door Bruns verzorgd. IJsfontein tekent voor de multimedia en enkele andere Zwitserse bedrijven voor andere audiovisuele inhoud. Vanaf 18 augustus 2017 is het vernieuwde museum open voor publiek.

Voor een virtuele rondleiding door het museum klik hier.

Fotografie: Museum voor Communicatie, foto Beat Schweizer