Header Nieuws

Bruns laat de wildste dromen van curatoren uitkomen!

Iedereen heeft weleens naar een creatie van Jan Burgmans gekeken, maar niemand kent zijn bedrijf. De Onderneming van deze week: Bruns in Bergeijk.

 

Het moet ooit een arbeidersutopie zijn geweest, de weverij van stoffenfabrikant De Ploeg in Bergeijk. Het fabrieksgebouw, ontworpen door Gerrit Rietveld, lag in een dromerig stadspark van Mien Ruys, waar arbeiders in overvloedig daglicht konden werken aan de wereldvermaarde gordijn- en meubelstoffen. Maar zoals dat gaat met utopieën, verdween ook deze socialistische werkgemeenschap met de rest van de textielindustrie uit Nederland en raakte het Rijksmonument in 2007 in onbruik.

Tot Jan Burgmans zijn zinnen zette op het bijzondere gebouw, nu enkele jaren geleden. Burgmans (64) is algemeen directeur bij Bruns. Elke Nederlander, vermoedelijk elke Europeaan, heeft weleens iets van Bruns gezien. Toch kent niemand het bedrijf. ‘We zijn wereldberoemd in de museumwereld en daarbuiten volkomen onbekend’, zoals Burgmans het zelf zegt. En dat vind hij prima. Want dan kunnen hij, zijn twee zoons en alle medewerkers in alle rust werken aan hun creaties. In dat formidabele Rijksmonument van Rietveld, verscholen in het utopische Bergeijkse park.

Nachtwacht

Die bekendheid strekt zich uit tot het Rijksmuseum, waar De Nachtwacht aan een haakje (officieel een ‘Rijks Objectsteun’) van Bruns hangt. 60 procent van de vitrines in hetzelfde museum is ingericht door het Brabantse bedrijf. Het Nationaal Militair Museum in Soest zelfs volledig, inclusief alle installaties, animaties, projecties en films die er worden getoond. De beroemde en waardevolle Visser-wapencollectie, die deels in het Rijks en deels in het militair museum is uitgestald, is door Bruns opgehangen. ‘We hebben die hele collectie in ons magazijn gehad, om alles te kunnen opmeten en beugeltjes te maken’, zegt Burgmans. Handgemaakte steuntjes die precies passen voor elk type pistool of geweer, zonder dat je ze ziet. 

Mooi werk. Maar de vaardigheden van Bruns gaan verder dan vitrines, beugels en sokkels – hoe specialistisch dat ook is. De vaklieden van Bruns kunnen alles maken wat de creatieve teams van musea bedenken. Zo wordt er gewerkt aan een geurtunnel voor een grote dierentuin, waar de passerende bezoeker allerlei reuksensaties krijgt opgedist. Makkelijk te bedenken, complex te bouwen, zegt Burgmans. Want hoe zorg je ervoor dat al die geuren netjes op hun plek blijven en niet door de hele tunnel worden uitgesmeerd? Dus sleutelen de technici aan een prototype dat inmiddels aardig lijkt te werken. ‘Zoiets hadden we nog nooit gemaakt, vinden we leuk.’

Maar ook het ‘standaardwerk’ doen ze bij Bruns graag. Burgmans laat een slinger van Newton zien, zo’n klassieker, met metalen kogels aan ‘touwtjes’ die een perfecte sinusvorm maken zodra ze een zetje krijgen. ‘Van dit soort systemen bouwen we er jaarlijks 1.200.’

Elk ambacht in dienst

Bruns kan meer. Het bedrijf heeft medewerkers die gespecialiseerd zijn in mechatronica, robottechnologie, elektromechanica en elektronica. Er zijn glasbouwers, lassers, 3D-printexperts, spuiters, hout- en metaalbewerkers, maquettebouwers, grafici. Voor elk ambacht heeft Bruns iemand in dienst. En zo, zegt het bedrijf, kunnen we alles maken wat anderen bedenken. ‘Onze uitdaging is meedenken met de klant. Uitvoeren wat het creatieve team voor ogen heeft.’ Of zoals op de site staat: verhalen vertalen naar belevenissen.

Burgmans komt zelf niet uit de creatieve sector; hij was tot het eind van de vorige eeuw directeur van een groot elektrotechnisch installatiebedrijf in Tilburg. ‘Ik wilde eigenlijk een bedrijf overnemen in dezelfde bedrijfstak en liep toevallig Hans Bruns tegen het lijf, die in hetzelfde dorp woonde.’ Diens onderneming was toen al zeer gekend in de museumwereld, zegt Burgmans. Bruns had eerder technisch werkende modellen voor het Evoluon gemaakt, Philips’ voormalige bedrijfsmuseum in Eindhoven. En voor Neeltje Jans, de stormvloedkering.

‘Mij trok de organisatie van het bedrijf, dat het multidisciplinair was’, zegt Burgmans. ‘En de kans om internationaal te werken.’ De onderneming zat destijds op slot, zoals Burgmans het noemt. ‘Er werkte twintig man en Hans Bruns vond het wel mooi zo. Hij wilde klein blijven, lekker zijn ding doen.’ Burgmans wilde het bedrijf wakker schudden en opstoten in de vaart der volkeren.

 1240  Jan

Hoewel hij nul ervaring had in de museumwereld, nam hij de firma over en had geluk: Burgmans kwam in contact met science centers, die destijds in opkomst kwamen. In Schotland kreeg hij een grote klus, in Ardeer, even onder Glasgow, op een terrein dat van chemiebedrijf Nobel was geweest. Er moest een science center komen, gefinancierd met Britse gokgelden. ‘Er gingen daar toen miljarden naar wetenschapsonderwijs’, zegt de directeur.

Samen met het science center en een creatief team, dat eerder voor Nemo in Amsterdam had gewerkt, maakte Bruns de inrichting. Het werd een succes, althans voor Bruns. Het centrum zelf ging na drie jaar ten onder, omdat het de exploitatie niet rond kreeg. Andere musea die de installaties zagen, wilden iets vergelijkbaars en belden met Bergeijk. Een klus in Dundee volgde, een jaar later een in Glasgow.

Pot met geld

Alles wat een museum aan techniek nodig heeft, heeft Bruns in huis. Een museum wil een boodschap brengen en heeft een pot geld en vierkante meters, zegt Burgmans. Een creatief team maakt de vertaalslag van boodschap naar vorm. ‘Maar musea en creatieven hebben geen verstand van techniek en technologie. Daar hebben ze een ander voor nodig. Dat zijn wij’, grijnst de algemeen directeur.

Er volgden musea in Duitsland, China, Zuid-Amerika, Australië, het Verre Oosten. ‘Musea gaan bij elkaar op bezoek, en zien dan iets waarvan ze denken: dat willen wij ook. En dan bellen ze ons.’

Inmiddels richt het bedrijf zich vooral op Europa, omdat dat toch net wat makkelijker werkt. En er is genoeg te doen: zeker toen de EU nog flink groeide. Telkens als een nieuw land zich aansloot, was er vanuit Brussel een zak geld voor wetenschapseducatie, niet veel later meldde Jan Burgmans zich dan, of belden ze hem. ‘Wij volgden de subsidiestromen van de EU.’ 

De laatste jaren komen daar steeds meer brand experiences bij, waar klanten een merk kunnen ‘beleven’ zoals dat heet. Zoals recentelijk nog Move in Amsterdam, het mobiliteitscentrum van auto-importeur Pon. En de hoogste schommel van het land, op honderd meter hoogte bovenop de A’dam Toren in de hoofdstad.

Ideale omvang

Inmiddels werken er zo’n honderd specialisten bij het bedrijf, dat is ongeveer de ideale grootte, denkt hij. ‘Nu kun je alles overzien, bij 150 man wordt de overhead misschien te groot’, peinst hij. Al is dat over enige tijd niet langer zijn zorg, want zoons Bo en Pim lopen zich al een paar jaar warm om de zaak over te nemen.

Wat zal Burgmans straks het meest missen? ‘Commercieel succes gaf me de grootste kick. Dat deed ik al een tijdje niet meer, maar dat gaf me het meeste voldoening’, zegt Burgmans. ‘Ik heb altijd gewerkt voor de lol. Geld, dat komt vanzelf wel een keer.’

Bruns Op De Hoogte Op de hoogte blijven?
Blijf op de hoogte van onze nieuwe projecten en nieuwsitems!
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer

Bruns Telefoon Wit   -   Mail

Meer informatie?
Voor meer informatie over Bruns en onze productiemogelijkheden nodigen we u graag uit voor een bezoek aan onze inspirerende locatie De Ploeg. Laat uw gegevens achter, zodat we contact met u kunnen opnemen.
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer

Bruns B.V. | Rijksmonument De Ploeg, Riethovensedijk 20, 5571 CR Bergeijk (NL) | T +31 (0)497 577027  Bruns Facebook Bruns Linkedin Bruns Twitter