Interactieve Routemixer Achterhoek
Achterhoek Toerisme wil de routebeleving voor bezoekers versterken. Ook willen ze bezoeker inspireren om nieuwe routes te verkennen. Dankzij het nieuwe concept de Routemixers is dat al voor vijf vestigingen mogelijk, namelijk: Winterswijk, Groenlo, Zutphen, Ulft en Lochem. Elke Routemixer is qua uiterlijk hetzelfde, maar de content is aangepast op het DNA van de omgeving.
Zo is de Routemixer in Zutphen aangepast op het thema Hanzestad en staat in Winterswijk het thema Nationaal Landschap Centraal. Ulft staat bekend om de maakindustrie en in Groenlo draait het om de 80-jarige oorlog. Via diverse knoppen en hendels maakt de bezoeker een aantal keuzes, zoals fietsen of wandelen, welke afstand en welk thema.
Wanneer men de keuze heeft ingesteld, gaat op een touchscreen een carrousel lopen. Hierin komen diverse routes voorbij, passend volgens de gemaakte keuzes. Men krijgt een route op maat, uitgebreide informatie, een kaart met bezienswaardigheden, foto’s en de knooppunten te zien. Via een QR code kan men de route scannen op de mobiel.
Manuel Hezeman, directeur van Achterhoek Toerisme: “De bezoeker van vandaag de dag is steeds meer op zoek naar beleving en maatwerk. Fietsen en wandelen blijven daarbij ongekend populair. Door de Achterhoekse Routemixers combineren we die twee met elkaar en willen we stimuleren dat bezoekers meer of andere dingen gaan doen dat ze van plan waren. Zo blijven we bezoekers verrassen en brengen ze op nieuwe ideeën. Daarmee willen we de waardering voor onze prachtige regio verhogen.”