VVV Goes is de zesde vestiging die is omgetoverd tot de nieuwe formule VVV Inspiratiepunt van Zeeland. In het nieuwe Inspiratiepunt beleeft de bezoeker verhalen van de stad en omgeving in woord en beeld. Via interactieve schermen krijgen bezoekers informatie te zien over bezienswaardigheden, geschiedenis en evenementen van Goes. Directeur VVV Zeeland Erik van den Dobbelsteen gaf aan: “De informatie blijft, maar nu staat vooral inspiratie en beleving centraal. Met de nieuwe opzet is er voor een dynamische benadering gekozen, waarin bezoekers de Zeeuw in zichzelf kunnen ontdekken.”
Bijzonder aan deze renovatie is dat er een gezamenlijke ingang is gerealiseerd met het naastgelegen Historisch Museum de Bevelanden. Een combinatiebezoek is vanaf nu gemakkelijk gemaakt. Daarbij wordt de levensvatbaarheid van beide vergroot, zodat ook het Beverlands erfgoed behouden blijft.
De focus ligt op beleving en internationale bezoekers. Naast persoonlijke begeleiding, ontvangt ook iedere bezoeker bij binnenkomt een tablet die hem of haar interactief rondleidt. Op deze manier ontdekt de bezoeker middels augmentend en virtual reality alle in en outs van de haven.
Nathalie van Impe, Hoofd communicatie en marketing officer is enorm trots op Portopolis. “We zetten met deze vernieuwing volop in op beleving en interactiviteit. Eén ingrediënt veranderen we niet, onze hotst verwelkomen graag klein en groot en delen met veel enthousiasme hun kennis over de haven.” Havenschepen Annick de Ridder vult aan: “Door Portopolis wordt onze haven ook tastbaarder voor de bezoekers en werken we tegelijkertijd aan het draagvlak van de grootste economische motor van onze regio.”
In opdracht van Bailleul Ontwerpbureau die het bezoekerscentrum heeft ontworpen en bedacht inclusief alle AR applicaties, heeft Bruns de verantwoordelijkheid gekregen voor de realisatie van Portopolis samen met het multimedia bedrijf CREATE.eu.
Photography: Inneke Gebruers
De gezinnen uit de fotoreportage vormen elk een bubbel, de mondkapjes mochten dus even uit.