Projecten
NT3A0136
Opdrachtgever: Esplora Interactive Science Center
Ontwerper: NorthernLight
Locatie: Kalkara, Malta
Aantal m2: 1137
Realisatie: 28-10-2016
Disciplines: Interieur, Audiovisuele middelen en Multimedia, Grafisch
Werkvelden: Science center
Thema's: Icon ScienceIcon Technology

Esplora is het nieuwe interactive science center van Malta en is gevestigd in Kalkara. Esplora geeft de bezoeker de mogelijkheid om op een ontdekkende wijze de wetenschap te begrijpen door middel van een serie aan hands-on ervaringen en exhibits. Op deze manier worden diverse wetenschappelijke processen zoals vragen, voorspellen, experimenteren, analyseren en concluderen gecommuniceerd en spelenderwijs uitgelegd.

In opdracht van Esplora hebben Bruns en NorthernLight, middels een Design & Build constructie, op de begane grond een ruim 925 m² tentoonstellingsruimte ontworpen en ingericht. Daarnaast waren wij ook verantwoordelijk voor de realisatie van het Planetarium, 210 m². De twee tentoonstellingsruimten zijn ingericht met in totaal zo’n 70 interactieve exhibits binnen de thema’s ruimte-exploratie, het menselijk lichaam, mechanica en optica.

BN2A1612  Anne Reitsma Fotografie
Opdrachtgever: Stichting Koninklijke Defensiemusea
Ontwerper: -
Locatie: Buren, Nederland
Realisatie: 19-08-2019
Disciplines: Interieur, Audiovisuele middelen en Multimedia, Grafisch
Werkvelden: Museum, Science center
Thema's: Icon History

Dossier Oss gaat over de gebeurtenissen rondom de “Bende van Oss”. Een aantal criminele families pleegde in de periode van 1890-1940 duizenden criminele feiten, van messentrekkerij en ruiten ingooien tot brandstichting, roofovervallen en zelfs moord. De gemeentepolitie kreeg weinig aanzien onder de bevolking en wist maar moeilijk grip te krijgen op de misdaden. Versterking van de marechaussee was dan ook geen overbodige luxe.

Het bezoek aan Dossier Oss schept helderheid over welke rol de marechaussee had in deze tijd. De bezoeker wordt meegenomen in de aanloop naar en de gevolgen van de onrust in deze kleine gemeenschap. Hierbij ontmoeten ze de hoofdrolspelers uit de roerige periode en leren ze meer over de vaak bijzondere relaties tussen marechaussee, politie, leven van het boevengilde en de uiteindelijke politieke gevolgen van de verstoorde orde. Rond de cafétafel wordt de bezoeker uitgedaagd om zelf een aantal misdaden op te lossen: Wie heeft wie vermoord, hoe, maar vooral waarom? 

Foto: Anne Reitsma

Ddg 054
Opdrachtgever: Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis
Ontwerper: Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis
Locatie: Diksmuide, België
Aantal m2: 300
Realisatie: 26-08-2014
Disciplines: Interieur, Vitrines
Werkvelden: Museum
Thema's: Icon ArtIcon History

Het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog, 100 jaar geleden, was de aanleiding voor het Koninklijk Legermuseum om het bezoekerscentrum van de beruchte Dodengang grondig onder handen te nemen. Op basis van uitgebreid historisch onderzoek is het bezoekersparcours volledig vernieuwd. De bezoeker komt nu op een interactieve manier alles te weten over de Dodengang waarbij enkele hardnekkige historische mythes over deze waardevolle site worden ontkracht. Geen stoffig museum meer, maar een modern en interactief bezoekerscentrum waar authenticiteit centraal staat. Zowel specialist als leek kan nu de Dodengang herontdekken.

Dat het vernieuwde Interpretatiecentrum Dodengang gebruik maakt van de modernste museale technieken hoeft geen betoog. Aan de hand van vijftien interactieve applicaties, teksten, foto’s, filmbeelden en unieke objecten uit de collecties van het Koninklijk Legermuseum wordt de bezoeker wegwijs gemaakt in de boeiende geschiedenis van de Dodengang.

Niet alleen vertelt het Interpretatiecentrum hoe de Dodengang is ontstaan is en wat er allemaal gebeurd is in deze notoire loopgraaf, de Dodengang wordt ook opnieuw in zijn context geplaatst. De loopgraaf verhoudt zich immers tot de Duitse loopgraven die er vlakbij lagen. Aan de hand van originele foto’s, objecten en dagboekfragmenten wordt voor het eerst ook de Duitse kant van de zaak belicht.

 

AnneReitsma Fotografie MG 4939
Opdrachtgever: Heijmans
Ontwerper: INDYVIDEO
Locatie: Soesterberg, Nederland
Aantal m2: 250
Realisatie: 01-05-2015
Disciplines: Interieur, Vitrines, Audiovisuele middelen en Multimedia, Grafisch
Werkvelden: Museum
Thema's: Icon History

In 205 was in het Nationaal Militair Museum een unieke tijdelijke tentoonstelling te zien genaamd: De zomer van ‘45.

De tentoonstelling De zomer van ‘45 is gebaseerd op het in kleur (!) gefilmde portret van het dagelijks leven in Nederland in de zomermaanden direct na de bevrijding. Cineast Alex Roosdorp fietste samen met zijn vrouw 1000 kilometer door Nederland. Hij filmde onderweg de gevolgen van de Duitse bezetting: woningen gebouwd in kippenhokken, kinderen spelend met achtergelaten munitie en wapens, maar ook voorzichtige tekenen van herstel van schade aan huis en haard. Roosdorp’s documentaire lag ruim 50 jaar onopgemerkt in de archieven van filmmuseum EYE.

Het NMM heeft er, in combinatie met historische objecten uit de eigen collectie, een bijzondere tentoonstelling van gemaakt waarin filmbeelden, muziek en objecten een uniek moment uit de Nederlandse geschiedenis tot leven brengen.

Fotografie: Anne Reitsma

Tegel
Opdrachtgever: DST - Het Experience Bureau
Ontwerper: DST - Het Experience Bureau
Locatie: Ede, Nederland
Aantal m2: 9000
Realisatie: 22-09-2016
Disciplines: Interieur
Werkvelden: Brand experience center
Thema's: Icon Leisure

Fietsenfabrikant Accell Nederland zag de omzet van de online fietsverkoop de laatste jaren sterk stijgen. Maar het proefrijden op een fiets is iets wat je niet online kunt doen. Daarnaast zag Accell ook op het gebied van service en garantie mogelijkheden die het web niet biedt. DST ontwierp in opdracht van Accell Nederland dé plek waar je alles over fietsen kunt ervaren, doen proberen en leren.

Voor de realisatie van deze experience selecteerde DST Bruns. In de rijksmonumentale Enka-fabriek in Ede, met 8.500 m2 is De Fietser één van de grootste op consumenten gerichte uitprobeer- en verkoopcentra voor de detailhandel. Er bevinden zich diverse paviljoens van Batavus, Koga, Sparta, Van Nicholas, Loekie, Ghost, en nog veel meer merken, die zich presenteren in de stijl die bij hun eigen merk en klanten past. Daarnaast is er een 554 meter indoor testbaan, waar je óók als het buiten regent en waait in alle gemak je favoriete fiets uitprobeert.

Als laatste is er nog een eigen museum, waar je ontdekt waarom ons land zo’n bijzonder fietsland is, en waarom Nederlanders dat zelf doodnormaal vinden. Kortom: een dagje uit waar voor het hele gezin wat te beleven valt.

Frederikbeyens DIVA 20
Opdrachtgever: APB Museum voor Edelsmeedkunst, Juwelen en Diamant
Ontwerper: Gert Voorjans, Carla Janssen Höfelt
Locatie: Antwerpen, België
Aantal m2: 1500
Realisatie: 04-05-2018
Disciplines: Interieur, Mechatronica en Robotica, Vitrines, Audiovisuele middelen en Multimedia, Grafisch, Verlichting
Werkvelden: Museum
Thema's: Icon ArtIcon History

Antwerpen staat wereldwijd bekend als thuis van de diamant. Na de sluiting van het provinciale diamantmuseum en het Zilvermuseum werkten provincie Antwerpen, stad Antwerpen, Toerisme Vlaanderen en de Antwerpse diamantsector samen aan een nieuw concept om de diamant op een moderne manier aan het publiek voor te stellen. Op vrijdag 4 mei 2018 stelden ze met trots het eindresultaat voor: DIVA, een museum en belevingscentrum rond de diamant, juwelen en edelsmeedkunst.

DIVA brengt een combinatie van authentieke objecten, wetenschappelijk onderzoek, historische context met ontspannende verhalen, meeslepende emoties en indrukwekkende ensceneringen. DIVA biedt onderdak aan een indrukwekkende collectie van zo’n 600 objecten. Ze vertelt de lange geschiedenis van de diamant in Antwerpen, ondersteund door touchscreens, soundscapes en interactiviteit. Het verhaal komt tot leven in zes zalen die elk een verhaal vertellen. 

Fotografie: Sven Coubergs, Frederik Beyens, Dave Thompson

Tcharan70 45798862751 O
Opdrachtgever: Pavilhao do Conhecimento - Centro Ciência Viva
Ontwerper: NorthernLight
Locatie: Lissabon, Portugal
Aantal m2: 900
Realisatie: 20-11-2018
Disciplines: Interieur
Werkvelden: Science center
Thema's: Icon ScienceIcon Technology

Het Tcharan! Circus is een geweldige science experience in het paviljoen van wetenschap en technologie, Centro Ciência Viva, in Lissabon. Kinderen tussen de 3 en 12 jaar ervaren in een circus context allerlei wetenschappelijke fenomenen in een parkomgeving.

In samenwerking met NorthernLight heeft Bruns een levendige en kleurrijke tentoonstelling gerealiseerd met een variatie aan exhibits en interactieve elementen. Kinderen beleven avonturen met ijsjes schieten, een levensgrote caleidoscoop, een gigantische mechanische ballencircusmachine met glijbaan en een 3,5 meter hoger clownspop met bewegende armen om te ontdekken hoe je jezelf op kan trekken als je op zijn handen zit.

Na de oplevering van het totaalconcept ontvingen we de reactie van onze klant uit Lissabon: “Onze kinderen en families uit de omgeving, maar ook veel toeristen zijn nu al zeer enthousiast”.

Fotografie: Vera Menino

Tegel
Opdrachtgever: Bailleul Ontwerpbureau
Ontwerper: Bailleul Ontwerpbureau
Locatie: Kortrijk, België
Aantal m2: 250
Realisatie: 27-05-2016
Disciplines: Audiovisuele middelen en Multimedia
Werkvelden: Brand experience center
Thema's: Icon Technology

Het paradepaardje van The Circle is het Barco Experience Center, dat is uitgerust met Barco’s meest geavanceerde visualisatieoplossingen. Klanten, businesspartners en andere bezoekers zullen er de ‘geconnecteerde’ wereld van Barco ontdekken.

Drie cocons, waarin bezoekers zich helemaal afzonderen van de omgeving om zich onder te dompelen in een totaal nieuwe wereld. Dat was de opzet van Bailleul Ontwerpbureau voor het ontwerp van Barco experience center in Kortrijk. Warm en intiem, hoogtechnologisch én persoonlijk geven de drie PODs de bezoeker de kans om de producten van Barco te ervaren met al hun zintuigen.

Entertainment, enterprise, healthcare. Drie keer Barco, drie keer anders. Nooit clean of technisch, wel geraffineerd en imposant: wat bezoekers hier beleven, beklijft. De verhalen zijn uniek en menselijk. De bezoekers ervaren de drive die aan de basis ligt van elke vernieuwing, verbazen zich over de technologie, maar beleven bovenal een totaalervaring. Een scenario met een vleugje humor en magie houdt de hoogtechnologische stijl in evenwicht.

barak 1b kamp vught
Opdrachtgever: Nationaal Monument Kamp Vught
Ontwerper: Rietbroek Oudijn Ontwerpers
Locatie: Vught, Nederland
Aantal m2: 600
Realisatie: 27-09-2013
Disciplines: Interieur, Audiovisuele middelen en Multimedia, Grafisch
Werkvelden: Bezoekers- & informatiecentrum
Thema's: Icon History

De laatst overgebleven authentieke kampbarak 1 aan de Lunettenlaan is sinds 2001 een rijksmonument. Barakdeel 1B stond leeg tot de stichting (een samenwerkingsverband van het Moluks Museum, Vughts Museum en Nationaal Monument Kamp Vught) in 2010 het recht van opstal verkreeg.

Onder de vlag van Nationaal Monument Kamp Vught heeft Bruns een bezoekerscentrum gerealiseerd over de geschiedenis en functies van de barak. De tentoonstelling bestrijkt vier periodes: het concentratiekamp (1943-1944), het opvangkamp voor Duitse burgerevacués uit het grensgebied (1944-1945) en het interneringskamp (1944-1949). Sinds 1951 is een deel van het kamp in gebruik als woonoord ‘Lunetten’ voor Molukse ex-KNIL-militairen en hun gezinnen. In barak 1B komen zo de lotgevallen samen van tienduizenden mensen die in de afgelopen 70 jaar noodgedwongen op deze plaats verbleven.

Fotografie: Beeldenstormer

Bijloke 12
Opdrachtgever: Stad Gent
Ontwerper: Bailleul Ontwerpbureau
Locatie: Gent, België
Aantal m2: 0
Realisatie: 09-06-2017
Disciplines: Grafisch
Werkvelden: Bezoekers- & informatiecentrum
Thema's: Icon Nature

In het kader van een verbeterde toegankelijkheid van de Bijlokesite werd een bewegwijzeringsstrategie uitgewerkt. Dit zal resulteren in een verbeterde toegankelijkheid d.m.v. signalisatieborden, infodragers over de historische waarde van de site en digitale infordragers voor de brede publiekswerking op de Bijlokesite.

Bruns was verantwoordelijk voor de bewegwijzering op de Bijlokesite in Gent.
De opdracht bestond uit:
• Test, proefopstellingen en definitieve uitvoeringstekeningen
• Productie
• Drukwerk
• Plaatsing

BW1511040153HR
Opdrachtgever: De Nederlandsche Bank
Ontwerper: DST - het experience bureau
Locatie: Amsterdam, Nederland
Aantal m2: 1200
Realisatie: 22-09-2015
Disciplines: Interieur, Audiovisuele middelen en Multimedia, Grafisch
Werkvelden: Bezoekers- & informatiecentrum
Thema's: Icon Technology

Economie is taai en geld is saai. Toch? Maar niet in het, door Koningin Máxima geopende, bezoekerscentrum van De Nederlandsche Bank. Het centrum biedt een boeiende presentatie voor iedereen die meer wil weten over economie en het werkterrein van DNB. Waaraan kun je zien of een eurobiljet echt is? Onderzoek nauwkeurig echte en valse bankbiljetten in het vals geldlab, de enige plek in Europa waar dat kan. Of pak een goudstaaf beet en raad het gewicht. Financiële educatie van jongeren is van groot maatschappelijk belang. Immers, steeds meer jongeren hebben schulden. Het bezoekerscentrum is een interactieve lifestyle beleving voor iedereen vanaf 16 jaar.

Dat de euro het betaalmiddel in Nederland is, weten kinderen wel. Maar hoe de euro er in Nederland en in het buitenland precies uit ziet, in welke landen je met de euro kunt betalen of hoe je met de euro betaalt en rekent is vaak niet bekend. Het is belangrijk dat kinderen dit leren en daardoor nog bewuster met geld omgaan. In het centrum kan iedereen op interactieve wijze, door middel van games, filmpjes of een speurtocht, ontdekken hoe de economie werkt, wat De Nederlandsche Bank doet en wat de invloed hiervan is op hun eigen financiën.

Fotografie: Bart Willemsen

abdij van orval
Opdrachtgever: Brasserie d’Orval s.a.
Ontwerper: Sien - The Art of Exposure
Locatie: Villers-devant-Orval, België
Aantal m2: 100
Realisatie: 18-03-2011
Disciplines: Audiovisuele middelen en Multimedia, Grafisch
Werkvelden: Bezoekers- & informatiecentrum
Thema's: Icon HistoryIcon Technology

De brouwerij van Orval, die binnen de abdij gevestigd is, werd in 1931 opgericht om de grootscheepse werken voor de heropbouw van Orval te financieren. Van in het begin werft de brouwerij leken als werkkrachten aan, onder wie de eerste meester-brouwer Pappenheimer, aan wie het recept toe te schrijven is. Het commercieel beleid van de brouwerij wordt aangepast aan de waarden die de kloostergemeenschap hanteert. De inkomsten van het merk worden besteed aan sociaal hulpbetoon en aan het onderhoud van de gebouwen.

In de permanente tentoonstelling wordt uitgelegd hoe het Orval trappistenbier en de kaas worden gemaakt en waarom dit culinair erfgoed is. Interactieve schermen en een abdijquiz zijn geïntegreerd in een speelse scenografie. De laatste galerij van het bezoekerscentrum is gewijd aan de broeder schilder Abraham. Zijn werk en leven worden geduid en gepresenteerd via een digitaal schetsboek.

amsterdam dna
Opdrachtgever: Amsterdam Museum
Ontwerper: Kossmann.dejong
Locatie: Amsterdam, Nederland
Aantal m2: 500
Realisatie: 08-09-2011
Disciplines: Audiovisuele middelen en Multimedia, Grafisch
Werkvelden: Museum
Thema's: Icon ArtIcon History

Amsterdam DNA is een prikkelende introductie op de stad Amsterdam en haar geschiedenis. De kern van de tentoonstelling wordt gevormd door de kenmerken waar Amsterdam bekend om staat: ondernemerschap, vrijdenken, creativiteit en burgerschap. Door middel van een interactief spelelement van deze nieuwe tentoonstelling kun je zelf ontdekken met welke van de vier kenmerken van het Amsterdamse DNA je je het meest verbonden voelt.

De geschiedenis ontdekken aan de hand van verhalen
De tentoonstelling bestaat uit zeven hoofdstukken die overeenkomen met zeven periodes uit de geschiedenis van Amsterdam. Per hoofdstuk vormt één collectiestuk het uitgangspunt voor het verhaal over die periode. Deze verhalen worden verteld door middel van spannende animaties die geprojecteerd worden op grote glazen schermen die centraal in de ruimte hangen. De voice-overs bij deze animaties zijn in tien talen te beluisteren. Elke bezoeker krijgt een reisgidsje mee in één van de tien talen, waarmee bij iedere periode de animatie in de betreffende taal kan worden geactiveerd.

anne frank huis
Opdrachtgever: Anne Frank Stichting
Ontwerper: Dagmar von Wilcken
Locatie: Amsterdam, Nederland
Aantal m2: 1100
Realisatie: 22-11-2018
Disciplines: Interieur, Vitrines
Werkvelden: Museum
Thema's: Icon History

Na de oorlog dreigt de voormalige schuilplaats aan de Prinsengracht 263 in Amsterdam te vervallen. Daarentegen groeide het verzet tegen de sloop, doordat het Anne Frank verhaal steeds meer mensen bereikte. Met als gevolg dat halverwege de jaren ’50 de sloop wordt voorkomen en dat kort daarna de Anne Frank Stichting wordt opgericht. Tegenwoordig is het Anne Frank Huis één van de drie drukst bezochte musea van Amsterdam.

Bij de herinrichting zijn een aantal verbeterpunten doorgevoerd. De nieuwe museale route biedt nu veel meer contextinformatie voor bezoekers zonder gedegen kennis van de Tweede Wereldoorlog en de Jodenvervolging. Daarnaast is sterk ingespeeld op het belevingsaspect en zijn een aantal presentatievormen vernieuwd. Dagmar von Wilcken heeft in het nieuwe ontwerp gezocht naar meer eenheid in de vormgeving van de museale presentaties.

Fotografie: Cris Toala OIivares

 GYS2802
Opdrachtgever: Stichting Goe Toeve
Ontwerper: Atelier van Asseldonk
Locatie: Eindhoven, Nederland
Aantal m2: 0
Realisatie: 16-10-2015
Disciplines: Interieur
Werkvelden: Brand experience center
Thema's: Icon Leisure

Symboliek, beeldspraak en Oudnederlandse gezegden smelten samen tot Bourgondische geneugten tijdens de Dutch Design Week in 2015. Geïnspireerd door genreschilders als Jan Steen creëert Atelier van Asseldonk, met de iconische Augustijnenkerk als decor, samen met ‘Brabants Beste’ een schouwspel waarin het vervlogen verleden perfect mixt met het razende heden.

In het hart van Eindhoven bundelen grote spelers uit de streek hun ambachtelijke kennis. Atelier van Asseldonk uit Mariaheide realiseert een complete installatie, met als basis een ruim twintig meter lange tafel. Het Eerselse Oogenlust kleedt het immense tafereel aan, ondersteunt door meesterbouwer Bruns uit Bergeijk. Het schip van de Augustijnenkerk transformeert ‘s avonds tot eetzaal, waar Dick Middelweerd van restaurant De Treeswijkhoeve – bekroond met twee Michelinsterren – speciaal voor deze gelegenheid een eenmalig menu serveert. Tezamen proosten zij met het Beerze Bier uit Vessem.

65
Opdrachtgever: Bailleul Ontwerpbureau
Ontwerper: Bailleul Ontwerpbureau
Locatie: Leuven, België
Aantal m2: 300
Realisatie: 01-10-2018
Disciplines: Interieur, Grafisch
Werkvelden: Bezoekers- & informatiecentrum
Thema's: Icon Leisure

Het restaurant van Alma, de Katholieke Universiteit van Leuven, is omgedoopt in de nieuwe Alma stijl. Bruns heeft in samenwerking met het ontwerpbureau Bailleul het thema ‘playground’ in het gehele restaurant doorgevoerd. Op de grond zijn speelse lijnen geplaatst die doen terugdenken aan de sportzaal. Tevens hebben deze vloermarkeringen een praktische functie om de meest efficiënte routing aan te geven. Op de muren zijn grote collages, met een knipoog naar Monty Python, geplaatst. Deze beeldwanden zorgen voor ‘instagrammability’, waarbij de studenten worden uitgedaagd om originele selfies te maken.

Fotografie: Bailleul Ontwerpbureau

Bruns Download Icon Download PDF
Laat hier uw e-mailadres achter en u ontvangt direct de referentie als PDF.
Ongeldige invoer

Bruns Telefoon Wit   -   Mail

Bezoekerscentrum Het Mauritshuis

Willemstad, Nederland

Bezoekerscentrum Het Mauritshuis ligt veilig aan het water, verscholen tussen groen en zit vol met g

Van Gogh in Brabant

Den Bosch

Noord-Brabant is de geboorteprovincie van Nederlandse kunstschilder Vincent van Gogh (1835 -1890), e

VVV Inspiratiepunt Lochem

Lochem, Nederland

Een nieuw Inspiratiepunt in de Achterhoek!

Biesboschcentrum Dordrecht

Dordrecht, Nederland

Het Biesboschcentrum in Dordrecht is compleet vernieuwd.
Meer informatie?
Voor meer informatie over Bruns en onze productiemogelijkheden nodigen we u graag uit voor een bezoek aan onze inspirerende locatie De Ploeg. Laat uw gegevens achter, zodat we contact met u kunnen opnemen.
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer

Bruns B.V. | Rijksmonument De Ploeg, Riethovensedijk 20, 5571 CR Bergeijk (NL) | T +31 (0)497 577027  Bruns Facebook Bruns Linkedin Bruns Insta