Projecten
DSC09321b
Opdrachtgever: Provincie Antwerpen
Ontwerper: Pronk Studio
Locatie: Kalmthout, België
Aantal m2: 450
Realisatie: 06-07-2019
Disciplines: Interieur, Audiovisuele middelen en Multimedia, Grafisch
Werkvelden: Museum
Thema's: Icon Leisure

In het Suske en Wiske museum gaan bezoekers zélf op Striptoer. Striptekenaar Willy Vandersteen, neemt kinderen van 8 t/m 12 jaar mee in zijn oude villa. Hij laat ze spelenderwijs via een interactieve tocht ontdekken hoe je een goed stripverhaal maakt. In dit museumbezoek staat leren, beleven en doen centraal. Naast het ontvangen van schoolgroepen, zal het museum vanaf nu ook toegankelijk zijn voor particulieren.

Het tekenen van een nieuwe strip gaat via negen verschillende zones, waarin de fantasie en creativiteit van de bezoeker wordt geprikkeld. De zones bestaan uit: Improviseren, Schurken, (tekst)Ballonnen, Teletijdmachine, Probleem, Verwondering, Lichaamstaal, Personages en Sfeer. Alle eerder vertoonde personages uit de verschillende reeksen, periodes of verhaallijnen van Vandersteen zijn voor de bezoekers inzetbaar. 

0J0A4354 1
Opdrachtgever: Stichting SUPERMODELS
Ontwerper: Concern
Locatie: Reizende Tentoonstelling
Aantal m2: 0
Realisatie: 17-04-2014
Disciplines: Vitrines
Werkvelden: Museum
Thema's: Icon Art

SUPERMODELS is een overzicht in miniatuur van belangrijke Nederlandse ontwerpen op het gebied van meubelvormgeving, interieurontwerp en architectuur. Iconische werken van hedendaagse ontwerpers worden in relatie gebracht met die van vroegere voorbeelden uit de tijd van Gerrit Rietveld en H.P. Berlage. Zo geeft SUPERMODELS een beeld van de creativiteit van Nederlandse ontwerpers en architecten, en laat het zien dat de huidige generaties voortkomen uit een rijke voedingsbodem. De tentoonstelling bestaat voor een groot deel uit 3D geprint meubilair. 

Tegel
Opdrachtgever: Autonoom Gemeentebedrijf Borgloon
Ontwerper: Bailleul Ontwerpbureau
Locatie: Borgloon, België
Aantal m2: 1500
Realisatie: 29-03-2019
Disciplines: Interieur, Audiovisuele middelen en Multimedia, Grafisch
Werkvelden: Bezoekers- & informatiecentrum
Thema's: Icon Leisure

De stroopfabriek in Borgloon is een van de laatste restanten van de industriële verwerking van fruit tot stroop. De historische kern van de stoomstroopfabriek is omgetoverd tot een toeristisch onthaal dat bestaat uit een fruitbelevingscentrum, streekproductenshop, feestzaal en bistro ‘De Smaakfabriek’ waar de Limburgse topchef Giovani Oosters een streekgebonden keuken gaat serveren. Bruns heeft in samenwerking met ontwerpbureau Bailleul ervoor gezorgd dat de bezoeker tussen de monumentale, industriële machines onmiddellijk van het rijke verleden proeft. Zowel voor inwoners als voor de bezoekers aan Borgloon zal het een ontmoetings- en belevingsplek zijn die de onlosmakelijke band tussen fruit, stroop en Borgloon uitstraalt.

In het fruitbelevingscentrum kunnen bezoekers mede door de audiovisuele uitwerkingen van Create het verhaal van het Haspengouwse fruit en de verwerking ervan ontdekken. Op eigen tempo volgen de bezoekers aan de hand van leuke en educatieve belevingsmodules de weg die een lekker stuk Loons fruit aflegt.

Fotografie: Bailleul Ontwerpbureau

Tegel
Opdrachtgever: Opera Amsterdam
Ontwerper: Opera Amsterdam
Locatie: Buckingham, Engeland
Aantal m2: 700
Realisatie: 30-10-2015
Disciplines: Interieur, Vitrines, Audiovisuele middelen en Multimedia
Werkvelden: Bezoekers- & informatiecentrum
Thema's: Icon ArtIcon History

Stowe House in het Engelse Buckinghamshire was oorspronkelijk het buitenverblijf van de familie Tempel-Grenville. Het eerste huis op deze plek werd van 1677 tot 1683 gebouwd voor de derde baron, Sir Richard Temple. In de loop van de volgende eeuw werden zowel het landhuis als de zorgvuldig vormgegeven tuinen ingrijpend aangepast en uitgebreid. Stowe werd ontworpen door verschillende beroemde Britse architecten. Tegelijk toverden bekende landschapsarchitecten het landgoed om in de mooiste Arcadische landschapstuin in Groot-Brittannië. De familie bouwde een prachtige kunstcollectie op en stelde die ten toon in een interieur dat voortdurend wordt aangepast.

Door het ‘Enlightenment of All’ project is Stowe House een plaats worden waar wijsheid en schoonheid een inspiratie zijn voor het creëren van nieuwe ideeën. Stowe House wil niet meer neergezet worden als een traditioneel historisch huis, die niet vooruitgaat met de tijd, en waar mensen alleen naar terug gaan om naar het verleden te kijken. In plaats daarvan willen ze de bezoekers en de gemeenschap laten zien dat het erfgoed kan functioneren als een inspirerende omgeving en uitgangspunt voor de toekomst en dat de geschiedenis kan bijdragen aan de creativiteit van ideeën in het huidige moderne leven. Deze creatieve gedachten en benadering loopt als een rode draad door de verschillende thema’s, verhaallijnen en technieken.

Tegel
Opdrachtgever: Bailleul Ontwerpbureau bvba
Ontwerper: Bailleul Ontwerpbureau bvba
Locatie: Antwerpen, België
Aantal m2: 400
Realisatie: 23-02-2018
Disciplines: Vitrines, Audiovisuele middelen en Multimedia
Werkvelden: Museum
Thema's: Icon ArtIcon History

In Antwerpen is een van de mooiste musea van de stad vernieuwd en uitgebreid: het Snijders & Rockoxhuis. Nicolaas Rockox en Frans Snijders waren spilfiguren in het Antwerpen van de baroktijd. Beiden drukten ze hun stempel op het culturele en sociale leven van hun stad. Nicolaas als burgemeester, Frans als bedreven schilder van dieren en stillevens. 20 jaar lang waren ze ook buren: ze woonden in twee aangrenzende woningen in de Keizerstraat. Beide panden, met zorg gerestaureerd, behoren tot het patrimonium van KBC, dat het Rockoxhuis al langer openstelde als museum en daar nu het Snijdershuis aan toevoegt. Over de schouders van Nicolaas en Frans kijken we naar kunst maken en kunst bevorderen, naar verzamelen en etaleren, naar markten en gedekte tafels, naar de humanist en de modale burger in de woelige baroktijd.

Bruns is in opdracht van ontwerpbureau Bailleul gevraagd voor de realisatie van het Snijders & Rockoxhuis. De realisatie betrof een aantal interieur elementen zoals zitbanken en kasten, diverse vitrines, mounts voor o.a. schilderijen, instrumenten en andere objecten en grafisch werk.

Fotografie: Patrick De Roo

DCP 180810 4112
Opdrachtgever: Alghanim International
Ontwerper: Cultural Innovations
Locatie: Koeweit Stad, Koeweit
Aantal m2: 1350
Realisatie: 12-01-2018
Disciplines: Mechatronica en Robotica, Audiovisuele middelen en Multimedia
Werkvelden: Science center
Thema's: Icon Technology

Het cultureel centrum Sheikh Abdullah Al Salem is een terrein van 13 hectare in het Al-Sha’ab-gebied aan de westelijke oever van Koeweit. Het totale complex bevat 4 musea van wereldklasse, een kunstgalerij, een theater en twee informatiecentra, waarbij de faciliteiten zijn verbonden door een centrale ‘overdekte’ straat. De bezoekers en bewoners kunnen de site passeren van de stad naar de kust van de Arabische Golf. De musea behandelen natuurgeschiedenis, wetenschap, ruimte, Islam en schone kunsten. Met een totale tentoonstellingsoppervlakte van ongeveer 22.000 m2 is dit project momenteel het grootste museum project in de wereld.

Bruns werd in 2014 door Beck Interior Ltd (verantwoordelijk voor het project management van het totale project) aangesteld voor het ontwikkelen, produceren en installeren van een Robot Galerij in één van de musea. Met behulp van onze schat aan ervaring in de museale science wereld heeft het Bruns-team een moderne, unieke en meeslepende reeks van Robot-interactives gerealiseerd. 

 

Tegel
Opdrachtgever: Rijksmuseum Boerhaave
Ontwerper: Opera Amsterdam
Locatie: Leiden, Nederland
Aantal m2: 1350
Realisatie: 15-12-2017
Disciplines: Interieur, Vitrines, Audiovisuele middelen en Multimedia, Grafisch, Verlichting
Werkvelden: Museum
Thema's: Icon NatureIcon Science

Rijksmuseum Boerhaave biedt jong en oud een kijkje in de intrigerende wereld van wetenschap en geneeskunde. De wereldberoemde collectie en de nieuwe inrichting laten zien waar het in de wetenschap om draait: nieuwsgierigheid, lef, creativiteit en doorzettingsvermogen. In de woorden van Robbert Dijkgraaf, ambassadeur van het museum: ‘Je ziet het allemaal met eigen ogen, je krijgt een gevoel voor de geschiedenis, voor de uitdagingen, voor het avontuur, voor de romantiek ook van grote wetenschappelijke ontdekkingen.’

Met microscopen van Antoni van Leeuwenhoek, de oudste kunstnier, de vulpen van Albert Einstein, de eerste kweekburger en nog veel meer, beschikt Rijksmuseum Boerhaave over een topcollectie. In de nieuwe presentatie krijgen die voorwerpen gezelschap van extra’s om ze tot leven te wekken. Zo komen ook onderzoekers in beeld en patiënten die met tentoongestelde apparaten behandelingen ondergingen. Filmpjes, audiofragmenten, animaties, digitale magazines met extra informatie, spellen, replica’s waar je aan mag zitten: ze betrekken de bezoeker bij het verhaal dat het museum te vertellen heeft.

Fotografie: Mike Bink

Tegel
Opdrachtgever: Office Public Works
Ontwerper: Pearse Museum
Locatie: Dublin, Ierland
Aantal m2: 150
Realisatie: 11-12-2014
Disciplines: Interieur, Vitrines
Werkvelden: Museum
Thema's: Icon ArtIcon History

Het Pearse Museum is opgericht ter nagedachtenis aan Patrick Pearse en zijn broer William. Patrick Pearse was een pedagoog en nationalist die werd geëxecuteerd voor zijn aandeel in ‘the 1916 rising’. Het museum is gelegen aan de voorstad van Rathfarnham aan de zuidkant van Dublin, Ierland. Het gebouw was vroeger een Iers sprekende school genaamd ‘St. Enda’s’. Nadat Pearse werd geëxecuteerd voor zijn deelname aan ‘the 1916 rising’, en als gevolg van de dalende cijfers en toenemende financiële zorgen, is de school gesloten in 1935. Nadat Pearse’s zus overleed in 1968, werd St. Enda’s overgedragen aan de staat en is het schoolgebouw ingericht als museum.

Bruns was verantwoordelijk voor de engineering, productie, levering en installatie van vitrines. Het betreft vitrines van verschillende formaten inclusief productie, installatie, montage op locatie en nivellering aan de hand van gedetailleerde engineer tekeningen, goedgekeurd door de tentoonstellingsarchtitect. Het Pearse Museum is gevestigd op het terrein van St. Enda’s Park, Rathfarnham - Dublin.

Tegel
Opdrachtgever: A'DAM Lookout
Ontwerper: NorthernLight
Locatie: Amsterdam, Nederland
Aantal m2: 0
Realisatie: 25-08-2016
Disciplines: Mechatronica en Robotica
Werkvelden: Bezoekers- & informatiecentrum
Thema's: Icon Leisure

Volgens velen is dit nu de coolste attractie van Amsterdam. De 'Over The Edge' schommel is eindelijk open! Op het dak van de A'DAM Toren staat deze sensationele swing op maar liefst 100 meter hoogte. Een schommel voor echte waaghalzen dus. Want ook al is deze schommel 100% veilig bevonden, een beetje lef moet je wel hebben, en hoogtevrees waarschijnlijk ook niet.

'Over The Edge' is de hoogste schommel van Europa. Op 100 meter hoogte vlieg je heen en weer over de rand van de A'DAM Toren en heb je een te gek uitzicht over Amsterdam.  

Bruns is verantwoordelijk voor de realisatie van deze spannende attractie. Bezoekers nemen plaats in de schommel en worden gezekerd in een veiligheidsbeugel. Alles wordt hydraulisch aangestuurd maar je kunt zelf ook een beetje meeschommelen. 

Fotografie: Martijn Kort, Dennis Bouman, Huub Zeeman en Cris Toala Olivares

Offshore Experience Maritiem Museum Rotterdam Marco De Swart  43
Opdrachtgever: Maritime Museum Rotterdam
Ontwerper: Kossmann.dejong
Locatie: Rotterdam, Nederland
Aantal m2: 800
Realisatie: 16-12-2016
Disciplines: Interieur, Audiovisuele middelen en Multimedia, Grafisch
Werkvelden: Museum
Thema's: Icon LeisureIcon Nature

Offshore, een van de meest innovatieve bedrijfstakken in Nederland, is van onmetelijk belang voor ons dagelijks leven en onze economie. Hollands Glorie van deze tijd, kun je met recht zeggen. Maar vraag de gemiddelde Nederlander wat hij weet over offshore en hij zal niet verder komen dan ‘iets met olie’ en ‘van de kust’. De Offshore Experience die eind 2016 voor het eerst in een Nederlands museum haar deuren opent, brengt hier voorgoed verandering in.

In de 800 vierkante meter grote tentoonstelling wanen bezoekers zich op zee. Ze ontdekken voor welke buitenproportionele uitdagingen bedrijven en werknemers in de offshore-industrie dagelijks staan, hoe belangrijk energiewinning op zee is voor onze economie en voor ons dagelijks leven en hoe de Nederlandse offshoresector wereldwijd excelleert bij de meest uiteenlopende projecten.

Het avontuur van de Offshore Experience begint in de introductieruimte. Hier wordt de bezoeker ondergedompeld in het besef dat energie enorm belangrijk voor hem is en dat offshore ‘rocket science’ is. Het is immers ingewikkelder om op drie kilometer diepte een infrastructuur op de zeebodem te installeren dan om een mens op de maan te zetten.

In de Experience mag de bezoeker de offshorewereld betreden en testen of hij geschikt is voor deze dynamische bedrijfstak.

Fotografie: Marco de Swart

Nest 014
Opdrachtgever: Nestec SA
Ontwerper: Tinker Imagineers
Locatie: Vevey, Zwitserland
Aantal m2: 6626
Realisatie: 02-06-2016
Disciplines: Interieur, Vitrines, Audiovisuele middelen en Multimedia, Grafisch
Werkvelden: Brand experience center
Thema's: Icon HistoryIcon Leisure

Nestlé zet haar deuren open voor het grote publiek. Bezoekers krijgen een interactieve en persoonlijke kijk achter de schermen. Ze gaan met de onderneming mee op reis door verleden, heden en toekomst. In vijf verschillende zones laat Nestlé haar diversiteit zien met als leidmotief ‘care, enjoy, improve & share’.

Eyecatcher op het centrale atrium, Piazza, is de door Bruns gerealiseerde levensgrote boom met ruim 1200 handgemaakte bloemen van diverse productverpakkingen (ontworpen door Rina van der Weij). Fondations brengt bezoekers in een authentieke, getimede attractie terug naar de tijd van de oprichting in de 19e eeuw. Zeitgeist is gewijd aan 150 jaar historie en verbindt Nestlé’s producten, beelden en verhalen aan de iconische momenten in de wereldgeschiedenis.

Het hedendaagse Forum maakt bezoekers op een interactieve manier bewust van de wereldvoedingskwesties en doet een appèl op de gezamenlijke verantwoordelijkheid. Visions bestaat uit een spectaculaire wereld onder het glazen dak en symboliseert de toekomst. Bezoekers ervaren via games en een VR-experience de passie van de wetenschappers en hun creatieve innovaties. Voor kinderen is er een geheel eigen ontdekkingstocht door nest.

Fotografie: Mike Bink

Tegel
Opdrachtgever: National Army Museum
Ontwerper: Event Communications Ltd
Locatie: Londen, Engeland
Aantal m2: 2307
Realisatie: 28-03-2017
Disciplines: Interieur, Vitrines
Werkvelden: Museum
Thema's: Icon History

In 1960 door is het National Army Museum (NAM) door Royal Charter opgericht met als doel het verzamelen, bewaren en tentoonstellen van voorwerpen en documenten die betrekking hebben op de geschiedenis van het Britse leger. Het oorspronkelijke museum was ontworpen middels een chronologische verhaallijn die het verhaal van de landmacht vertelde vanaf de oprichting in 1640 tot 1914. Later is het aangevuld met de periode vanaf 1914 tot en met hedendaagse militaire operaties.

In 2011 lanceerde het NAM haar nieuwe strategische plannen voor een complete vernieuwing van het museum. Noodzakelijk was de belangrijke herstructurering van het gebouw en revisie van het museum voor een meer gastvrij en boeiende experience. NAM heeft het chronologisch presenteren van de verhaallijn vervangen in een thematische benadering. Het publiek zal worden aangemoedigd het Britse leger te leren kennen aan de hand van een viertal verschillende galerijen waarbij de soldaat, de strijd, de maatschappij en het leger centraal staan. 

Bruns was verantwoordelijk voor alle vitrines in de vier nieuwe zalen in de gallerij 'het leger' van het Nationaal Museum.

 Mg 6659
Opdrachtgever: Heijmans
Ontwerper: Kossmann.dejong
Locatie: Soesterberg, Nederland
Aantal m2: 35000
Realisatie: 11-12-2014
Disciplines: Interieur, Vitrines, Audiovisuele middelen en Multimedia, Grafisch, Verlichting
Werkvelden: Museum
Thema's: Icon HistoryIcon Technology

Begin december 2014 heeft (ZM) Koning Willem-Alexander het Nationaal Militair Museum (NMM) geopend, op de voormalige luchtmachtbasis Soesterberg. De samenvoeging van het Militaire Luchtvaart Museum en het Delftse Legermuseum tot dit nieuwe museum geeft met 35.000 m² expositieoppervlak een imposant overzicht van verleden, heden en toekomst van de Nederlandse krijgsmacht.

Samen met tentoonstellingsarchitect, bureau Kossmann.dejong, is Bruns verantwoordelijk voor de totale museale beleving van dit NMM. Kossmann.dejong voor het concept en het ontwerp, Bruns voor de realisatie in de breedste zin van het woord, van projectmanagement tot uitvoering. Met een opdrachtsom van 13.500.000 euro is het Nationaal Militair Museum één van de grootste en uitdagendste projecten in het ruim 50-jarige bestaan van ons bedrijf.

De twee tentoonstellingsdelen
In het Arsenaal kun je als liefhebber smullen van alle kopstukken uit de Nederlandse militaire geschiedenis, van harnas tot modern gevechtsvliegtuig. Het Arsenaal omsluit een tweede gedeelte van het museum: de Black Box. In contrast met het Arsenaal is hier minder daglicht en ontbreken grote collectiestukken. De Black Box is een intense beleving: zeven spannende theatrale omgevingen waar verschillende aspecten van de krijgsmacht centraal staan. Om een zo breed mogelijk publiek te trekken zijn de expositiethema’s dynamisch en gelaagd; liefhebbers kunnen steeds op zoek naar extra informatie en diepgang, maar dat is niet noodzakelijk om een goed totaaloverzicht te krijgen.
Voor kinderen is er Xplore, de interactieve tentoonstelling van het NMM. Hier maken kinderen hun eigen buskruit, vliegen ze in een F16-simuator en schakelen ze zelf vijandelijke tanks uit.

Fotografie: Anne Reitsma en Thijs Wolzak

Timelapse Nationaal Militair Museum - Xplore (Interactieve Zone)

Tegel
Opdrachtgever: Museum für Kommunication
Ontwerper: Kossmann.dejong
Locatie: Bern, Zwitserland
Aantal m2: 2000
Realisatie: 18-06-2017
Disciplines: Interieur, Audiovisuele middelen en Multimedia, Grafisch
Werkvelden: Museum
Thema's: Icon HistoryIcon LeisureIcon Technology

Communicatie verbindt mensen, het brengt mensen samen, bewust of onbewust zijn we de hele dag door bezig met het overbrengen van onze boodschap. Kortom een zeer interessant en inspirerend onderwerp voor een museum. Het Museum voor Communicatie in Bern heeft zich altijd gericht op de diverse facetten van communicatie. 

De razendsnelle ontwikkelingen van het digitale tijdperk heeft ervoor gezorgd dat het vernieuwen van de permanente tentoonstelling noodzakelijk werd. De 2000 vierkante meter tentoonstellingsruimte laten bezoekers op vernieuwende manieren het onderwerp ‘communicatie’ ervaren, testen en verkennen. Met grootschalige videoprojecties, interactieve spellen en een breed scala aan interessante feiten verdiepen bezoekers zich in de kleurrijke wereld van communicatie.

Voor een virtuele rondleiding door het museum klik hier.

Fotografie: Museum voor Communicatie, foto Beat Schweizer

Tegel
Opdrachtgever: Museon
Ontwerper: NorthernLight
Locatie: Den Haag, Nederland
Aantal m2: 600
Realisatie: 28-09-2017
Disciplines: Interieur, Vitrines
Werkvelden: Museum
Thema's: Icon History

De Middeleeuwen worden vaak afgeschilderd als een donker, somber tijdperk. Dat is niet terecht en daarom is het tijd voor een nieuwe, frisse blik op de Middeleeuwen. De tentoonstelling Ridders en Kastelen van het Museon geeft een ander beeld van deze periode weer. Zeven herkenbare hoofdpersonen, met een eigentijdse uitstraling, tonen de bezoeker het dagelijkse leven van 1000 jaar geleden.

De Middeleeuwen was een periode van belangrijke uitvindingen en ontdekkingen en heeft een grote invloed gehad op de wetenschap, cultuur, christelijke normen en waarden, bestuurlijke organisatie en de grenzen van het huidige Europa. Ook al staat deze tijd ver van ons af, overblijfselen en uitvinden van toen maken nog steeds deel uit van ons leven. Denk aan kastelen, kerken, kloosters en steden die je nu nog kunt bezoeken.

2019 Museon Reizen Ruimte 06
Opdrachtgever: Museon
Ontwerper: Designwolf
Locatie: Den Haag, Nederland
Aantal m2: 650
Realisatie: 19-10-2018
Disciplines: Interieur, Audiovisuele middelen en Multimedia
Werkvelden: Museum
Thema's: Icon ScienceIcon Technology

Reizen in de ruimte is een tijdelijke tentoonstelling die de bezoeker van alle leeftijden onderdompelt in de wereld van ruimtevaart en wetenschap. Er is een wereld gecreëerd waarin je als bezoeker kunt ontdekken welke actuele technieken en thema’s een rol spelen in het verwezenlijken van de droom: zelf verder leven buiten de aarde.

Het Museon in Den Haag wil de interesse voor wetenschap en technologie van jongeren stimuleren. De tentoonstelling zet de bezoeker aan het denken en inspireert, doordat het alles laat zien over hoe de mens kan verhuizen naar andere planeten. Het publiek kan vaardigheidstrainingen doen, verkregen technische vaardigheden in praktijk brengen en ontdekken hoe men woont, werkt en slaapt in het ruimteschip.

Op 19 oktober 2018 is Reizen in de ruimte geopend door de man die alles weet over de ruimtevaart: André Kuipers en is tot 1 september 2019 in het Museon te bezichtigen.

Fotografie: Sara Dona

Tegel
Opdrachtgever: Museon
Ontwerper: NorthernLight
Locatie: Den Haag, Nederland
Aantal m2: 750
Realisatie: 24-10-2016
Disciplines: Interieur, Vitrines
Werkvelden: Museum
Thema's: Icon NatureIcon ScienceIcon Technology

Het Museon vernieuwt met One Planet. In deze interactieve tentoonstelling worden de zeventien duurzame doelen van de Verenigde Naties gebruikt als centrale verhaallijn. Met de expositie richt het Museon zich, in de internationale stad van Vrede en Recht, op onderwerpen die van belang zijn voor een vreedzame, rechtvaardige en veilige wereld. De bezoeker wordt met de tentoonstelling geïnspireerd tot het verkrijgen van inzichten en het vormen van concrete ideeën die kunnen bijdragen aan een betere wereld. Het motto is dan ook ‘Word een held op jouw planeet’.

De wereldbevolking groeit, de technologie ontwikkelt zich razendsnel, we reizen vaker en zijn vrijwel permanent online. Daardoor zijn we steeds meer met elkaar verbonden. Tegelijkertijd beseffen we steeds beter wat onze invloed is op natuur en klimaat, en dat we onze natuurlijke omgeving hard nodig hebben. De Verenigde Naties willen de grootste mondiale uitdagingen aanpakken met duurzame oplossingen. Ze hebben daarvoor zeventien Duurzame Ontwikkelingsdoelen (Sustainable Development Goals) geformuleerd, die ze vóór 2030 willen bereiken.

Tegel
Opdrachtgever: Marcel Wanders studio
Ontwerper: Marcel Wanders studio
Locatie: Istanbul, Turkije
Aantal m2: 0
Realisatie: 15-01-2014
Disciplines: Interieur
Werkvelden: Bezoekers- & informatiecentrum
Thema's: Icon Art

De Nederlandse industrieel ontwerper Marcel Wanders wordt beschouwd als een van de meest toonaangevende ontwerpers van dit moment en heeft exclusief voor het Quasar project in Istanbul een beeld getiteld ‘Quasar head’ ontworpen. Het gaat om twee gezichten waarvan het een Azië en het andere Europa representeert. Het Quasar project in de wijk Mecidiyeköy zal de nieuwe ontmoetingsplek worden waar kunst, cultuur en mode samenkomen.

Marcel Wanders opende op 31 januari zijn tentoonstelling “PinnedUp at the Stedelijk” in het Stedelijk Museum in Amsterdam waar het beeld tot en met 15 juni 2014 is tentoongesteld. Na de tentoonstelling is het beeld naar Istanbul gebracht waar het zal plaatsnemen in de lobby van het Quasar gebouw.

Tegel
Opdrachtgever: Maison Cailler La Chocolaterie Suisse
Ontwerper: Tinker Imagineers
Locatie: Broc, Zwitserland
Aantal m2: 700
Realisatie: 15-03-2015
Disciplines: Interieur, Vitrines, Grafisch
Werkvelden: Brand experience center
Thema's: Icon HistoryIcon Leisure

Een bezoek aan een chocoladefabriek is een droom voor iedere chocoladeliefhebber. In het Zwitserse Broc kan deze droom in vervulling gaan bij Maison Cailler, de oudste chocoladeproducent van Zwitserland. Samen met Tinker realiseerde Bruns een vernieuwde brand experience. 

Wie zich bij binnenkomst een blik gunt in de hal van het Maison Cailler, kan geen twijfels hebben over de plek waar hij of zij terecht is gekomen. Chocolade zover het oog rijkt! In de chocoladefabriek van Maison Cailler worden alle zintuigen ondergedompeld in de wondere wereld van chocolade. Ogen ontdekken de mysterieuze Azteekse cacao ceremonies, oren horen een boeiend verhaal over de oprichting van het merk, handen voelen de geroosterde cacaobonen en neus volgt een continue geur van verse chocolade. Dit gebeurt allemaal tijdens de reis van de cacaoplantage tot chocoladeproeverij. Echte chocoladeprofessionals vertellen zelf over hun werk: de boeren, de chauffeur, de inkoper en de productontwikkelaar. Levensgrote animaties en unieke inkijkjes in de fabriek brengen de wetenschap en de magie van het chocolade maken dichtbij.

Ten slotte is de smaak aan de beurt, want wat zou een chocoladefabriek zijn zonder een heus proeflokaal, waar iedereen mag genieten van de kunsten van Maison Cailler.

Fotografie: Mike Bink

Lightspeedbike6
Opdrachtgever: Liaoning Science en Technology Museum
Ontwerper: Archimedes Exhibitions GmBH
Locatie: Shenyang, China
Aantal m2: 2500
Realisatie: 13-11-2015
Disciplines: Interieur
Werkvelden: Science center
Thema's: Icon ScienceIcon Technology

Eind 2015 hebben wij ons eerste science project in China opgeleverd. Met een ontwerp van Archimedes Exhibitions GmbH hebben wij een 30-tal interactieve exhibits ontwikkeld, geproduceerd en geïnstalleerd voor het Liaoning Science en Technology Museum in Shenyang, China. De tentoonstellingsgalerij 'verkenning en ontdekking' is onderverdeeld in 6 zones met elk een eigen thema/onderwerp.

Het Liaoning Science en Technology Museum, een indrukwekkend groot science museum met een ongekend groot aantal exhibits, is speciaal ontwikkeld voor de Chinese kinderen en tieners. De door ons ontwikkelde exhibits kenmerken zich door de technische complexiteit en extreme omvang van de exhibits. De exhibits staan opgesteld in de zones met als thema onder andere 'ons eigen sensitieve kleurrijke lichaam', 'zwaartekracht, beweging, elektriciteit, magnetisme', 'wiskunde' en microscopische wereld'.

HighRes 2017 LEGO House Above
Opdrachtgever: Kubik bv
Ontwerper: LEGO® House
Locatie: Billund, Denemarken
Aantal m2: 12000
Realisatie: 28-09-2017
Disciplines: Interieur, Audiovisuele middelen en Multimedia, Grafisch
Werkvelden: Brand experience center
Thema's: Icon Leisure

LEGO® House in Billund, Denemarken is dé unieke creatieve speelplaats van 12.000m². Ofwel werelds leukste playdate voor het hele gezin. Het grote gebouw, gevisualiseerd in 21 LEGO stenen, vormt de ‘Home of the Brick’.    

In het hart van het LEGO® House bevinden zich vier verschillende ervaringsgebieden, gekenmerkt op kleur. Elke kleur symboliseert een speciaal aspect van spelen en leren. Rood is voor creatieve vaardigheden, blauw voor cognitieve vaardigheden, groen voor sociale vaardigheden en geel voor emotionele vaardigheden. Naast het ontwikkelen van deze vaardigheden in het motto 'Learning through play' ontdekt de bezoeker ook de geschiedenis van LEGO en galerijen met bijzondere collecties.

In nauwe samenwerkingen met diverse partijen heeft Bruns uitgebreide sessies georganiseerd, samples geselecteerd, prototypes gebouwd en testsessies uitgevoerd. Om het totale experience center te ontwikkelen en produceren volgens de door LEGO opgelegde wet- en regelgevingen en normeringen omtrent het merk.

Tegel
Opdrachtgever: TÜBITAK
Ontwerper: Liberty Science Center
Locatie: Konya, Turkije
Aantal m2: 2500
Realisatie: 25-08-2016
Disciplines: Interieur, Mechatronica en Robotica, Audiovisuele middelen en Multimedia
Werkvelden: Science center
Thema's: Icon ScienceIcon Technology

Het Konya Science Center is het eerste echt grote interactieve science center van Turkije gewijd aan informeel leren over wetenschap en technologie. TÜBITAK is als opdrachtgever verantwoordelijk voor de tentoonstelling begeleiding en financiering van dit project. Men verwacht het science center 1.7 miljoen bezoekers per jaar zal trekken en is daardoor een veelbelovende attractie in Konya en Turkije.

New Horizons
De ‘New Horizons’ galerij geeft een brede kijk en overzicht van technologieën op het gebied van: robots, materialen en informatietechnologie. De galerij is geclusterd in verschillende zones waarbij de bezoeker wordt ondergedompeld in verhalende opstellingen en mogelijke toekomstscenario’s. Zo is er een zone die gaat over de verbeteringen van vandaag als we kijken naar de geneeskunde, energie, vervoer en communicatie. Een andere zone gaat over toekomstige transformaties waarbij ‘humanoid Robots’ het futuristische perspectief op de toekomst weergeven. Als rode draad lopen diverse robots, soms onder begeleiding van medewerkers, door deze galerij heen wat deze galerij extra bijzonder maakt voor de bezoekers.

Our Universe
Deze galerij over ons heelal geeft de bezoeker een unieke ervaring met heel veel informatie over ons heelal. De exhibits zijn opgesplitst in twee zones waarbij de ene zone meer uitleg geeft over het basis principe van ons heelal en waarbij de andere zone een meeslepende ervaring zal zijn waarbij dieper wordt ingegaan op de praktische en futuristische toepassingen van de ruimtevaart.

21 09 2018 EXPO14 18 010
Opdrachtgever: War Heritage Institute
Ontwerper: War Heritage Institute
Locatie: Brussel, België
Aantal m2: 1400
Realisatie: 01-09-2018
Disciplines: Interieur, Vitrines, Verlichting
Werkvelden: Museum
Thema's: Icon History

België ondergaat, net zoals de rest van de wereld, na de Eerste Wereldoorlog ingrijpende veranderingen. De samenleving worstelt met ontwrichten en tegelijkertijd het herleven. Het War Heritage Institute gaat met de tijdelijke tentoonstelling ‘De Groote Oorlog voorbij: 1918-1928’ dieper in op verschillende grote thema’s zoals: het eindoffensief, de bevrijding, de periode kort na de oorlog, de geopolitieke omwentelingen, de economische heropbouw, het rouwproces en de herinneringen, de socio-politieke en de socio-culturele veranderingen.

De tentoonstelling omvat uitzonderlijke stukken uit de rijke WHI-collecties, uit nationale en internationale musea. De getuigenissen en decors uit ‘Les Années folles’ en interactieve tools brengen een sfeervolle verrassing en emotie in de tentoonstelling.

Fotografie: Jarusalem Pierard

Tegel
Opdrachtgever: Durham Cathedral
Ontwerper: Studio MB
Locatie: Durham, Engeland
Aantal m2: 750
Realisatie: 27-06-2016
Disciplines: Interieur, Vitrines
Werkvelden: Bezoekers- & informatiecentrum
Thema's: Icon History

De ‘Open Treasure’ is een nieuwe tentoonstelling van wereldklasse in het hart van de Kathedraal van Durham. Het biedt bezoekers een toegang tot eerder verborgen ruimten binnen de prachtige Kathedraal. De collectie in de vitrines is op een dusdanige manier gepresenteerd om voor iedereen ontdekt te worden en er van te genieten.

De tentoonstelling is weergegeven in een ononderbroken tijdlijn dat start met objecten uit de 9e eeuw tot aan collectiestukken afkomstig uit het heden. 

De vitrines waarin de bijzondere collectie is tentoongesteld zijn hermetisch afgesloten middels ‘waterslot deuren’ waardoor zorgvuldig gecontroleerde omgevingsomstandigheden garandeerd kunnen worden voor de uiterst teer en fragiele collectie van deze bijzondere Kathedraal van Durham.

Tegel
Opdrachtgever: Philips Museum
Ontwerper: NorthernLight
Locatie: Eindhoven, Nederland
Aantal m2: 150
Realisatie: 09-05-2016
Disciplines: Interieur, Vitrines, Audiovisuele middelen en Multimedia, Grafisch
Werkvelden: Museum
Thema's: Icon LeisureIcon Technology

Philips opent ‘Innovation and you’ Experience ter gelegenheid van het 125-jarig bestaan van Philips. De nieuwe experience geeft op begrijpelijke wijze bezoekers, jong en oud, een spectaculaire blik in de toekomst en de rol die moderne technologie daarin speelt.

De ‘Innovation and you’ Experience is uniek voor de regio. Via interactieve beeldschermen die direct reageren op individuele bezoekers is het mogelijk om zelf te ervaren hoe moderne technologie ons leven verandert. Bovendien toont de nieuwe expositie in het Philips Museum hoe innovaties op het gebied van gezondheid en verlichting bijdragen aan het verbeteren van het leven van miljarden mensen wereldwijd.

2
Opdrachtgever: Museon
Ontwerper: Museon
Locatie: Reizende Tentoonstelling
Aantal m2: 750
Realisatie: 01-09-2011
Disciplines: Interieur, Grafisch
Werkvelden: Museum
Thema's: Icon HistoryIcon Technology

Met computers, mobiele telefoons en navigatiesystemen zijn wij een high tech tijdperk ingegaan. Maar 2000 jaar geleden hadden de Romeinen op technisch gebied al een niveau bereikt dat wij met onze kennis nog steeds ongelofelijk en soms zelfs adembenemend kunnen noemen.

In ‘High Tech Romeinen’ staat de techniek en technologie die in de Romeinse tijd werd gebruikt centraal. De moderne vormgeving van de expositie is geïnspireerd op de antieke Romeinse wereld. Op een interactieve en multimediale wijze wordt de bezoeker uitgedaagd technische installaties, machines, gereedschappen en instrumenten zelf uit te proberen en te ontdekken.

Bij werkende modellen kan de bezoeker ervaren hoe bepaalde machines functioneerden en waarvoor zij in de Romeinse tijd werden gebruikt. Daarbij worden telkens bijzondere, originele archeologische voorwerpen gepresenteerd die het verhaal over de techniek in de oudheid ondersteunen. Verschillende thema’s komen aan bod, zoals techniek en technologie in het bouwen, het watergebruik, de wegen, machines, het leger en luxe voorzieningen in huis.

Fotografie: Bart Nijs and Thijn van de Ven

4
Opdrachtgever: Museum Elisabeth Weeshuis
Ontwerper: Rietbroek Oudijn Ontwerpers
Locatie: Culemborg, Nederland
Aantal m2: 0
Realisatie: 16-04-2014
Disciplines: Interieur
Werkvelden: Museum
Thema's: Icon ArtIcon ArtIcon HistoryIcon History

Het eerste nieuwgebouwde weeshuis van Nederland (1560) is een bijzonder monument in het historische centrum van Culemborg. De meisjesvleugel is in gebruik als museum. Wie over de eeuwenoude vloeren langs de kinderbedjes loopt, waant zich terug in die tijd. Met beeld, geluid en authentieke voorwerpen verteld het museum over vier eeuwen Elisabeth Weeshuis. Ook is er aandacht voor de weeskinderen van nu.

Een bezoek aan het Elisabeth Weeshuis Museum is een bijzondere ervaring voor kinderen en volwassenen. De bezoekers ervaren hoe de weeskinderen vroeger woonden en speelden en daarnaast kan men luisteren naar de herinneringen van de wezen die er zelf zijn opgegroeid.

De geschiedenis van de stad komt tot leven in de spinzaal. Hier hangt ook een portret van de vrouw die het weekhuis mogelijk maakte: Elisabeth, vrouwe van Culemborg. De geldsom die zij naliet was zo enorm, dat dit weeshuis niet alleen het eerste nieuwgebouwde huis in Nederland werd, maar ook meteen het grootste en duurste.

Fotografie: Huub van Beurden

EuropeanUnion20174
Opdrachtgever: Europees Parlement
Ontwerper: Kossmann.Dejong
Locatie: Brussel, België
Aantal m2: 500
Realisatie: 03-05-2017
Disciplines: Interieur, Audiovisuele middelen en Multimedia, Grafisch
Werkvelden: Museum
Thema's: Icon History

Op 4 mei is het Huis van de Europese geschiedenis in Brussel officieel geopend. In dit nieuwe museum, opgericht door het Europees Parlement, heeft Bruns middels een design & build samenwerking, samen met tentoonstellingsontwerper Kossmann.dejong, interactieontwerper Kiss the Frog en audiovisueel ontwerper Shosho de eerste tijdelijke tentoonstelling ‘Interactions: centuries of commerce, combat and creation’ ontwikkeld en gerealiseerd.

Het Huis van de Europese geschiedenis is gehuisvest in het historische Eastman gebouw uit 1935, gerenoveerd en uitgebreid naar ontwerp van door Chaix & Morel et Associés en JSWD Architekten. De tijdelijke tentoonstelling ‘Interactions: centuries of commerce, combat and creation’ is onder andere bedoeld bezoekers meer te laten weten over de geschiedenis van de Europese verbondenheid. Daarnaast wil het nieuwe verbindingen tussen bezoekers stimuleren.

Tegel
Opdrachtgever: Musea en Erfgoed Antwerpen
Ontwerper: Kinkorn
Locatie: Antwerpen, België
Aantal m2: 0
Realisatie: 15-09-2014
Disciplines: Vitrines, Verlichting
Werkvelden: Museum
Thema's: Icon ArtIcon History

Tentoonstelling Heilige Plaatsen, Heilige Boeken
Heilige Plaatsen, Heilige Boeken is een dubbeltentoonstelling over deze drie monotheïstische wereldreligies. In het MAS maak je kennis met de traditie van de pelgrimage. In de Nottebohmzaal van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience ontdek je bijzondere exemplaren van de heilige boeken. De twee tentoonstellingen laten zien wat de heilige boeken en plaatsen voor gelovigen vroeger en vandaag betekenen.

Hier staat de betekenis van de heilige boeken van joden, christenen en moslims centraal. Waarom zijn ze zo cruciaal voor gelovigen? Je krijgt een unieke inkijk in de inhoud, de vorm, het gebruik en de studie van Tenach, Bijbel en Koran. Ontdek het spanningsveld tussen een onveranderlijke, goddelijke openbaring en de betekenissen die mensen eraan hebben gegeven, door de tijd heen.

Fotografie: Mike Bink en Ans Brys

1
Opdrachtgever: Het Noordbrabants Museum
Ontwerper: OPERA Amsterdam
Locatie: ‘s-Hertogenbosch, Nederland
Aantal m2: 850
Realisatie: 29-01-2014
Disciplines: Interieur, Vitrines, Verlichting
Werkvelden: Museum
Thema's: Icon ArtIcon History

Het Verhaal van Brabant verbindt verleden, heden en toekomst en maakt van Het Noordbrabants Museum de enige plek in Nederland waar bezoekers op deze schaal belangrijke momenten uit de geschiedenis van Brabant ontdekken. Er is voor iedereen, jong en oud, Brabander en niet-Brabander wat te zien, te beluisteren en ook zelf te doen.

Het Verhaal van Brabant is opgebouwd uit zes tijdzones en daarnaast twee paviljoens die inzoomen op het leven en werk van de twee meester schilders van Brabantse afkomst: Jheronimus Bosch en Vincent van Gogh.

IMG 1133b
Opdrachtgever: Agentschap Plantentuin Meise
Ontwerper: -
Locatie: Meise, België
Aantal m2: 0
Realisatie: 03-05-2019
Disciplines: Interieur
Werkvelden: Bezoekers- & informatiecentrum
Thema's: Icon NatureIcon Science

In het HOUTlab kunnen bezoekers op een hedendaagse en interactieve wijze kennis maken met alle aspecten van hout. Dit gaat van duurzaam bouwmateriaal dat het klimaat helpt te stabiliseren tot aan microscopische geheimen die de eigenschappen van hout verklaren.

Plantentuin Meise wil door een bezoek aan het HOUTlab, mensen interesseren voor de geweldige ‘uitvinding’ van de natuur namelijk hout. Hout is het meest voorkomend product van de levende natuur. Het leeft, het groeit, het ademt, het past zich aan en het sterft. 

 

IngeKinnet1
Opdrachtgever: Stad Brugge
Ontwerper: noAarchitecten, Madoc
Locatie: Brugge, België
Aantal m2: 2200
Realisatie: 23-05-2019
Disciplines: Interieur, Vitrines, Verlichting
Werkvelden: Museum
Thema's: Icon History

Na een sluiting van bijna vijf jaar, zijn de deuren van het Brugse Gruuthusepaleis opnieuw geopend voor het grote publiek. In een nieuw museumconcept schitteren de 600 collectiestukken in verschillende zalen. De bezoeker reist onder het motto ‘Plus est en vous’ van Lodewijk van Gruuthuse, diplomaat en bouwheer van het stadspaleis, door drie cruciale periodes van de rijke Brugse geschiedenis. Niet alleen de collectie vertelt de bezoeker over de geschiedenis, ook de architectuur van het paleis is zeer indrukwekkend. De aaneenschakeling van sterk gedecoreerde en sobere ruimtes, grote en kleine kamers en de vele (wentel)trappen maken van het museumparcours een spannende verkenningstocht. Als bezoeker wandel je in het spoor van de vele vorige bewoners en gebruikers van het historische gebouw, wat je verbeelding prikkelt en je rechtstreeks toegang geeft tot het verleden.

Bruns heeft, in samenwerking met noAarchitecten en Madoc, het tentoonstellingsmeubilair voor het vernieuwde Gruuthusemuseum, het onthaalpaviljoen en de educatieve ruimtes gerealiseerd. Er is een totaalbeleving van de museale ruimtes gecreëerd. Elke kamer vertelt als het ware een verhaal. 

Fotografie: Mathias Desmet, Sarah Bouwens, Dominique Provost en Inge Kinnet

Tegel
Opdrachtgever: FIFA AG
Ontwerper: TRIAD Berlin
Locatie: Zurich, Zwitserland
Aantal m2: 500
Realisatie: 28-02-2016
Disciplines: Interieur, Audiovisuele middelen en Multimedia, Grafisch
Werkvelden: Brand experience center
Thema's: Icon HistoryIcon LeisureIcon Technology

FIFA opent 'Het World Football Museum'. Het museum bewaart en presenteert alle uitzonderlijke kunstvoorwerpen uit het voetbalwereldrijke erfgoed. Hierdoor wordt het museum een must-see voor alle fans. Het museum viert zijn rijke historie en de unieke mogelijkheid om mensen over de hele wereld met elkaar te verbinden en te inspireren middels dit populaire spel.

De 1e verdieping van het museum wordt ook wel ‘Fields of Play’ genoemd wat komt door de interactieve zone in deze ruimte. Eén van de hoogtepunten van deze verdieping is de door Bruns ontwikkelde en installeerde ‘game corner’ met enorme Pinball machine.

Het museum presenteert zichzelf middels een interactieve en multimediale aanpak. Met uitzonderlijke stukken uit de hele wereld laat het zien hoe dit balspel een belangrijke rol speelde voor heel veel mensen op alle continenten. Ontdek de oorsprong van de FIFA en het internationale voetbal. Beleef uw favoriete World Cups en herbeleef de emoties van toen. Geniet van de multimediale reis door de mooiste momenten uit de voetbal geschiedenis.

 MG 5800
Opdrachtgever: Gemeente Lindewaard
Ontwerper: Tinker Imagineers
Locatie: Doornenburg, Nederland
Aantal m2: 1000
Realisatie: 28-04-2016
Disciplines: Interieur, Grafisch
Werkvelden: Bezoekers- & informatiecentrum
Thema's: Icon HistoryIcon Nature

Fort Pannerden ligt verborgen onder een dak van aarde, telt 5 verdiepingen en ligt op een markant punt in het Gelderse rivierenlandschap. Het fort is tussen 1869 en 1871 gebouwd om de splitsing van de Rijn en de Waal te bewaken en de opmars van de vijanden te vertragen. Daarom wordt het fort ook wel de kraan van de Nieuwe Hollandse Waterlinie genoemd!

Water, vuur, aarde en lucht. De 4 elementen spelen een belangrijke rol bij de beleving van Fort Pannerden. Het trotseren van ‘deze elementen’ is het uitgangspunt van de fort experience geworden, aangezien het fort zelf al 150 jaar tegen deze elementen strijdt. Kies één van de interactieve programma’s en ga op ontdekking waarbij je een schat aan spannende verhalen tegenkomt!

Een ‘real-life game’ in de duistere gangen. Met een kist vol raadselachtige instrumenten duik je in een onbekende wereld. Met de verhalen van mensen die in en om het fort hun voetsporen hebben liggen, komt het fort helemaal tot leven. Dwaal rond met je audioguide en ontmoet de architect, een oude soldaat of de boswachter. Al luisterend trotseer je zo de elementen en vind je een schat aan verborgen verhalen.

Fotografie: Duncan de Fey

Capture1
Opdrachtgever: Europees Parlement
Ontwerper: Atelier Brückner GmbH
Locatie: Verschillende locaties
Aantal m2: 450
Realisatie: 22-03-2019
Disciplines: Interieur, Audiovisuele middelen en Multimedia, Grafisch
Werkvelden: Bezoekers- & informatiecentrum
Thema's: Icon History

De Europa Experiences zijn initiatief van het Europees Parlement in samenwerking met de Europese Commissie. Het doel van de tentoonstelling is om, op een verrassende en fascinerende manier, meer inzicht te bieden in de mens, geschiedenis en politiek van de Europese Unie. De bezoeker krijgt op verschillende manieren antwoord op vragen. Er zijn vragen zoals: Wat is het Europese beleid? Hoe werkt het Europees Parlement en hoe wordt er omgegaan met de 28 landen en 24 talen. De tentoonstelling is ontwikkeld in 24 talen, zodat elke Europeaan de tentoonstelling kan beleven in zijn eigen taal. 

Bruns heeft, in samenwerking met Atelier Brückner, op diverse plaatsen de tentoonstelling ontwikkeld. De tentoonstelling bevat vele interactieve elementen. De interactie en persoonlijke aanpak maken het mogelijk om de Europese Unie op een interessante en laagdrempelige manier uit te leggen.

Fotografie: Michael Jungblut en René Walkenhorst

190217 01 058
Opdrachtgever: Dr. Christian Sichau
Ontwerper: NorthernLight en YiPP
Locatie: Heilbronn, Duitsland
Aantal m2: 1800
Realisatie: 31-03-2019
Disciplines: Interieur, Audiovisuele middelen en Multimedia, Grafisch
Werkvelden: Science center
Thema's: Icon ScienceIcon Technology

Experimenta is heropend als meest innovatieve en grootste science centrum van Duitsland. Onder het motto ‘ontdekken, ervaren, herkennen’, maakt Experimenta wetenschap en technologie begrijpelijk voor jong en oud. Er staat één ding voorop en dat is: zelf uitproberen. Volgens Experimenta kan men pas iets leren door op een speelse manier verbindingen te leggen en vanuit eigen interesses nieuwe dingen te ontdekken. Het nieuwe gebouw bevat vier verdiepingsvloeren, waarvan de eerste drie zijn ingericht in verschillende thema’s en de vierde verdieping als kinderzone. Bruns heeft in samenwerking met NorternLight en YiPP twee van de drie verdiepingsvloeren, genaamd ‘StoffWechsel’ en ‘WeltBlick’, volledig mogen ontwikkelen.

Het doel dat Bruns met NorthernLight en Yipp wilde bereiken, was de droom die de ambitieuze opdrachtgever voor ogen had waarmaken. Het meest innovatieve en grootste science centrum van Duitsland worden, vroeg om meer dan een standaard verhaallijn. Door grote betrokkenheid van de opdrachtgever en creatieve invloeden van het gehele team zijn de verhaallijnen ‘StoffWechsel en ‘WeltBlick’ ontstaan.

Fotografie: Experimenta

NT3A0136
Opdrachtgever: Esplora Interactive Science Center
Ontwerper: NorthernLight
Locatie: Kalkara, Malta
Aantal m2: 1137
Realisatie: 28-10-2016
Disciplines: Interieur, Audiovisuele middelen en Multimedia, Grafisch
Werkvelden: Science center
Thema's: Icon ScienceIcon Technology

Esplora is het nieuwe interactive science center van Malta en is gevestigd in Kalkara. Esplora geeft de bezoeker de mogelijkheid om op een ontdekkende wijze de wetenschap te begrijpen door middel van een serie aan hands-on ervaringen en exhibits. Op deze manier worden diverse wetenschappelijke processen zoals vragen, voorspellen, experimenteren, analyseren en concluderen gecommuniceerd en spelenderwijs uitgelegd.

In opdracht van Esplora hebben Bruns en NorthernLight, middels een Design & Build constructie, op de begane grond een ruim 925 m² tentoonstellingsruimte ontworpen en ingericht. Daarnaast waren wij ook verantwoordelijk voor de realisatie van het Planetarium, 210 m². De twee tentoonstellingsruimten zijn ingericht met in totaal zo’n 70 interactieve exhibits binnen de thema’s ruimte-exploratie, het menselijk lichaam, mechanica en optica.

BN2A1612  Anne Reitsma Fotografie
Opdrachtgever: Stichting Koninklijke Defensiemusea
Ontwerper: -
Locatie: Buren, Nederland
Realisatie: 19-08-2019
Disciplines: Interieur, Audiovisuele middelen en Multimedia, Grafisch
Werkvelden: Museum, Science center
Thema's: Icon History

Dossier Oss gaat over de gebeurtenissen rondom de “Bende van Oss”. Een aantal criminele families pleegde in de periode van 1890-1940 duizenden criminele feiten, van messentrekkerij en ruiten ingooien tot brandstichting, roofovervallen en zelfs moord. De gemeentepolitie kreeg weinig aanzien onder de bevolking en wist maar moeilijk grip te krijgen op de misdaden. Versterking van de marechaussee was dan ook geen overbodige luxe.

Het bezoek aan Dossier Oss schept helderheid over welke rol de marechaussee had in deze tijd. De bezoeker wordt meegenomen in de aanloop naar en de gevolgen van de onrust in deze kleine gemeenschap. Hierbij ontmoeten ze de hoofdrolspelers uit de roerige periode en leren ze meer over de vaak bijzondere relaties tussen marechaussee, politie, leven van het boevengilde en de uiteindelijke politieke gevolgen van de verstoorde orde. Rond de cafétafel wordt de bezoeker uitgedaagd om zelf een aantal misdaden op te lossen: Wie heeft wie vermoord, hoe, maar vooral waarom? 

Foto: Anne Reitsma

Ddg 054
Opdrachtgever: Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis
Ontwerper: Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis
Locatie: Diksmuide, België
Aantal m2: 300
Realisatie: 26-08-2014
Disciplines: Interieur, Vitrines
Werkvelden: Museum
Thema's: Icon ArtIcon History

Het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog, 100 jaar geleden, was de aanleiding voor het Koninklijk Legermuseum om het bezoekerscentrum van de beruchte Dodengang grondig onder handen te nemen. Op basis van uitgebreid historisch onderzoek is het bezoekersparcours volledig vernieuwd. De bezoeker komt nu op een interactieve manier alles te weten over de Dodengang waarbij enkele hardnekkige historische mythes over deze waardevolle site worden ontkracht. Geen stoffig museum meer, maar een modern en interactief bezoekerscentrum waar authenticiteit centraal staat. Zowel specialist als leek kan nu de Dodengang herontdekken.

Dat het vernieuwde Interpretatiecentrum Dodengang gebruik maakt van de modernste museale technieken hoeft geen betoog. Aan de hand van vijftien interactieve applicaties, teksten, foto’s, filmbeelden en unieke objecten uit de collecties van het Koninklijk Legermuseum wordt de bezoeker wegwijs gemaakt in de boeiende geschiedenis van de Dodengang.

Niet alleen vertelt het Interpretatiecentrum hoe de Dodengang is ontstaan is en wat er allemaal gebeurd is in deze notoire loopgraaf, de Dodengang wordt ook opnieuw in zijn context geplaatst. De loopgraaf verhoudt zich immers tot de Duitse loopgraven die er vlakbij lagen. Aan de hand van originele foto’s, objecten en dagboekfragmenten wordt voor het eerst ook de Duitse kant van de zaak belicht.

 

AnneReitsma Fotografie MG 4939
Opdrachtgever: Heijmans
Ontwerper: INDYVIDEO
Locatie: Soesterberg, Nederland
Aantal m2: 250
Realisatie: 01-05-2015
Disciplines: Interieur, Vitrines, Audiovisuele middelen en Multimedia, Grafisch
Werkvelden: Museum
Thema's: Icon History

In 205 was in het Nationaal Militair Museum een unieke tijdelijke tentoonstelling te zien genaamd: De zomer van ‘45.

De tentoonstelling De zomer van ‘45 is gebaseerd op het in kleur (!) gefilmde portret van het dagelijks leven in Nederland in de zomermaanden direct na de bevrijding. Cineast Alex Roosdorp fietste samen met zijn vrouw 1000 kilometer door Nederland. Hij filmde onderweg de gevolgen van de Duitse bezetting: woningen gebouwd in kippenhokken, kinderen spelend met achtergelaten munitie en wapens, maar ook voorzichtige tekenen van herstel van schade aan huis en haard. Roosdorp’s documentaire lag ruim 50 jaar onopgemerkt in de archieven van filmmuseum EYE.

Het NMM heeft er, in combinatie met historische objecten uit de eigen collectie, een bijzondere tentoonstelling van gemaakt waarin filmbeelden, muziek en objecten een uniek moment uit de Nederlandse geschiedenis tot leven brengen.

Fotografie: Anne Reitsma

Tegel
Opdrachtgever: DST - Het Experience Bureau
Ontwerper: DST - Het Experience Bureau
Locatie: Ede, Nederland
Aantal m2: 9000
Realisatie: 22-09-2016
Disciplines: Interieur
Werkvelden: Brand experience center
Thema's: Icon Leisure

Fietsenfabrikant Accell Nederland zag de omzet van de online fietsverkoop de laatste jaren sterk stijgen. Maar het proefrijden op een fiets is iets wat je niet online kunt doen. Daarnaast zag Accell ook op het gebied van service en garantie mogelijkheden die het web niet biedt. DST ontwierp in opdracht van Accell Nederland dé plek waar je alles over fietsen kunt ervaren, doen proberen en leren.

Voor de realisatie van deze experience selecteerde DST Bruns. In de rijksmonumentale Enka-fabriek in Ede, met 8.500 m2 is De Fietser één van de grootste op consumenten gerichte uitprobeer- en verkoopcentra voor de detailhandel. Er bevinden zich diverse paviljoens van Batavus, Koga, Sparta, Van Nicholas, Loekie, Ghost, en nog veel meer merken, die zich presenteren in de stijl die bij hun eigen merk en klanten past. Daarnaast is er een 554 meter indoor testbaan, waar je óók als het buiten regent en waait in alle gemak je favoriete fiets uitprobeert.

Als laatste is er nog een eigen museum, waar je ontdekt waarom ons land zo’n bijzonder fietsland is, en waarom Nederlanders dat zelf doodnormaal vinden. Kortom: een dagje uit waar voor het hele gezin wat te beleven valt.

Frederikbeyens DIVA 20
Opdrachtgever: APB Museum voor Edelsmeedkunst, Juwelen en Diamant
Ontwerper: Gert Voorjans, Carla Janssen Höfelt
Locatie: Antwerpen, België
Aantal m2: 1500
Realisatie: 04-05-2018
Disciplines: Interieur, Mechatronica en Robotica, Vitrines, Audiovisuele middelen en Multimedia, Grafisch, Verlichting
Werkvelden: Museum
Thema's: Icon ArtIcon History

Antwerpen staat wereldwijd bekend als thuis van de diamant. Na de sluiting van het provinciale diamantmuseum en het Zilvermuseum werkten provincie Antwerpen, stad Antwerpen, Toerisme Vlaanderen en de Antwerpse diamantsector samen aan een nieuw concept om de diamant op een moderne manier aan het publiek voor te stellen. Op vrijdag 4 mei 2018 stelden ze met trots het eindresultaat voor: DIVA, een museum en belevingscentrum rond de diamant, juwelen en edelsmeedkunst.

DIVA brengt een combinatie van authentieke objecten, wetenschappelijk onderzoek, historische context met ontspannende verhalen, meeslepende emoties en indrukwekkende ensceneringen. DIVA biedt onderdak aan een indrukwekkende collectie van zo’n 600 objecten. Ze vertelt de lange geschiedenis van de diamant in Antwerpen, ondersteund door touchscreens, soundscapes en interactiviteit. Het verhaal komt tot leven in zes zalen die elk een verhaal vertellen. 

Fotografie: Sven Coubergs, Frederik Beyens, Dave Thompson

Tcharan70 45798862751 O
Opdrachtgever: Pavilhao do Conhecimento - Centro Ciência Viva
Ontwerper: NorthernLight
Locatie: Lissabon, Portugal
Aantal m2: 900
Realisatie: 20-11-2018
Disciplines: Interieur
Werkvelden: Science center
Thema's: Icon ScienceIcon Technology

Het Tcharan! Circus is een geweldige science experience in het paviljoen van wetenschap en technologie, Centro Ciência Viva, in Lissabon. Kinderen tussen de 3 en 12 jaar ervaren in een circus context allerlei wetenschappelijke fenomenen in een parkomgeving.

In samenwerking met NorthernLight heeft Bruns een levendige en kleurrijke tentoonstelling gerealiseerd met een variatie aan exhibits en interactieve elementen. Kinderen beleven avonturen met ijsjes schieten, een levensgrote caleidoscoop, een gigantische mechanische ballencircusmachine met glijbaan en een 3,5 meter hoger clownspop met bewegende armen om te ontdekken hoe je jezelf op kan trekken als je op zijn handen zit.

Na de oplevering van het totaalconcept ontvingen we de reactie van onze klant uit Lissabon: “Onze kinderen en families uit de omgeving, maar ook veel toeristen zijn nu al zeer enthousiast”.

Fotografie: Vera Menino

Tegel
Opdrachtgever: Bailleul Ontwerpbureau
Ontwerper: Bailleul Ontwerpbureau
Locatie: Kortrijk, België
Aantal m2: 250
Realisatie: 27-05-2016
Disciplines: Audiovisuele middelen en Multimedia
Werkvelden: Brand experience center
Thema's: Icon Technology

Het paradepaardje van The Circle is het Barco Experience Center, dat is uitgerust met Barco’s meest geavanceerde visualisatieoplossingen. Klanten, businesspartners en andere bezoekers zullen er de ‘geconnecteerde’ wereld van Barco ontdekken.

Drie cocons, waarin bezoekers zich helemaal afzonderen van de omgeving om zich onder te dompelen in een totaal nieuwe wereld. Dat was de opzet van Bailleul Ontwerpbureau voor het ontwerp van Barco experience center in Kortrijk. Warm en intiem, hoogtechnologisch én persoonlijk geven de drie PODs de bezoeker de kans om de producten van Barco te ervaren met al hun zintuigen.

Entertainment, enterprise, healthcare. Drie keer Barco, drie keer anders. Nooit clean of technisch, wel geraffineerd en imposant: wat bezoekers hier beleven, beklijft. De verhalen zijn uniek en menselijk. De bezoekers ervaren de drive die aan de basis ligt van elke vernieuwing, verbazen zich over de technologie, maar beleven bovenal een totaalervaring. Een scenario met een vleugje humor en magie houdt de hoogtechnologische stijl in evenwicht.

barak 1b kamp vught
Opdrachtgever: Nationaal Monument Kamp Vught
Ontwerper: Rietbroek Oudijn Ontwerpers
Locatie: Vught, Nederland
Aantal m2: 600
Realisatie: 27-09-2013
Disciplines: Interieur, Audiovisuele middelen en Multimedia, Grafisch
Werkvelden: Bezoekers- & informatiecentrum
Thema's: Icon History

De laatst overgebleven authentieke kampbarak 1 aan de Lunettenlaan is sinds 2001 een rijksmonument. Barakdeel 1B stond leeg tot de stichting (een samenwerkingsverband van het Moluks Museum, Vughts Museum en Nationaal Monument Kamp Vught) in 2010 het recht van opstal verkreeg.

Onder de vlag van Nationaal Monument Kamp Vught heeft Bruns een bezoekerscentrum gerealiseerd over de geschiedenis en functies van de barak. De tentoonstelling bestrijkt vier periodes: het concentratiekamp (1943-1944), het opvangkamp voor Duitse burgerevacués uit het grensgebied (1944-1945) en het interneringskamp (1944-1949). Sinds 1951 is een deel van het kamp in gebruik als woonoord ‘Lunetten’ voor Molukse ex-KNIL-militairen en hun gezinnen. In barak 1B komen zo de lotgevallen samen van tienduizenden mensen die in de afgelopen 70 jaar noodgedwongen op deze plaats verbleven.

Fotografie: Beeldenstormer

Bijloke 12
Opdrachtgever: Stad Gent
Ontwerper: Bailleul Ontwerpbureau
Locatie: Gent, België
Aantal m2: 0
Realisatie: 09-06-2017
Disciplines: Grafisch
Werkvelden: Bezoekers- & informatiecentrum
Thema's: Icon Nature

In het kader van een verbeterde toegankelijkheid van de Bijlokesite werd een bewegwijzeringsstrategie uitgewerkt. Dit zal resulteren in een verbeterde toegankelijkheid d.m.v. signalisatieborden, infodragers over de historische waarde van de site en digitale infordragers voor de brede publiekswerking op de Bijlokesite.

Bruns was verantwoordelijk voor de bewegwijzering op de Bijlokesite in Gent.
De opdracht bestond uit:
• Test, proefopstellingen en definitieve uitvoeringstekeningen
• Productie
• Drukwerk
• Plaatsing

BW1511040153HR
Opdrachtgever: De Nederlandsche Bank
Ontwerper: DST - het experience bureau
Locatie: Amsterdam, Nederland
Aantal m2: 1200
Realisatie: 22-09-2015
Disciplines: Interieur, Audiovisuele middelen en Multimedia, Grafisch
Werkvelden: Bezoekers- & informatiecentrum
Thema's: Icon Technology

Economie is taai en geld is saai. Toch? Maar niet in het, door Koningin Máxima geopende, bezoekerscentrum van De Nederlandsche Bank. Het centrum biedt een boeiende presentatie voor iedereen die meer wil weten over economie en het werkterrein van DNB. Waaraan kun je zien of een eurobiljet echt is? Onderzoek nauwkeurig echte en valse bankbiljetten in het vals geldlab, de enige plek in Europa waar dat kan. Of pak een goudstaaf beet en raad het gewicht. Financiële educatie van jongeren is van groot maatschappelijk belang. Immers, steeds meer jongeren hebben schulden. Het bezoekerscentrum is een interactieve lifestyle beleving voor iedereen vanaf 16 jaar.

Dat de euro het betaalmiddel in Nederland is, weten kinderen wel. Maar hoe de euro er in Nederland en in het buitenland precies uit ziet, in welke landen je met de euro kunt betalen of hoe je met de euro betaalt en rekent is vaak niet bekend. Het is belangrijk dat kinderen dit leren en daardoor nog bewuster met geld omgaan. In het centrum kan iedereen op interactieve wijze, door middel van games, filmpjes of een speurtocht, ontdekken hoe de economie werkt, wat De Nederlandsche Bank doet en wat de invloed hiervan is op hun eigen financiën.

Fotografie: Bart Willemsen

abdij van orval
Opdrachtgever: Brasserie d’Orval s.a.
Ontwerper: Sien - The Art of Exposure
Locatie: Villers-devant-Orval, België
Aantal m2: 100
Realisatie: 18-03-2011
Disciplines: Audiovisuele middelen en Multimedia, Grafisch
Werkvelden: Bezoekers- & informatiecentrum
Thema's: Icon HistoryIcon Technology

De brouwerij van Orval, die binnen de abdij gevestigd is, werd in 1931 opgericht om de grootscheepse werken voor de heropbouw van Orval te financieren. Van in het begin werft de brouwerij leken als werkkrachten aan, onder wie de eerste meester-brouwer Pappenheimer, aan wie het recept toe te schrijven is. Het commercieel beleid van de brouwerij wordt aangepast aan de waarden die de kloostergemeenschap hanteert. De inkomsten van het merk worden besteed aan sociaal hulpbetoon en aan het onderhoud van de gebouwen.

In de permanente tentoonstelling wordt uitgelegd hoe het Orval trappistenbier en de kaas worden gemaakt en waarom dit culinair erfgoed is. Interactieve schermen en een abdijquiz zijn geïntegreerd in een speelse scenografie. De laatste galerij van het bezoekerscentrum is gewijd aan de broeder schilder Abraham. Zijn werk en leven worden geduid en gepresenteerd via een digitaal schetsboek.

amsterdam dna
Opdrachtgever: Amsterdam Museum
Ontwerper: Kossmann.dejong
Locatie: Amsterdam, Nederland
Aantal m2: 500
Realisatie: 08-09-2011
Disciplines: Audiovisuele middelen en Multimedia, Grafisch
Werkvelden: Museum
Thema's: Icon ArtIcon History

Amsterdam DNA is een prikkelende introductie op de stad Amsterdam en haar geschiedenis. De kern van de tentoonstelling wordt gevormd door de kenmerken waar Amsterdam bekend om staat: ondernemerschap, vrijdenken, creativiteit en burgerschap. Door middel van een interactief spelelement van deze nieuwe tentoonstelling kun je zelf ontdekken met welke van de vier kenmerken van het Amsterdamse DNA je je het meest verbonden voelt.

De geschiedenis ontdekken aan de hand van verhalen
De tentoonstelling bestaat uit zeven hoofdstukken die overeenkomen met zeven periodes uit de geschiedenis van Amsterdam. Per hoofdstuk vormt één collectiestuk het uitgangspunt voor het verhaal over die periode. Deze verhalen worden verteld door middel van spannende animaties die geprojecteerd worden op grote glazen schermen die centraal in de ruimte hangen. De voice-overs bij deze animaties zijn in tien talen te beluisteren. Elke bezoeker krijgt een reisgidsje mee in één van de tien talen, waarmee bij iedere periode de animatie in de betreffende taal kan worden geactiveerd.

anne frank huis
Opdrachtgever: Anne Frank Stichting
Ontwerper: Dagmar von Wilcken
Locatie: Amsterdam, Nederland
Aantal m2: 1100
Realisatie: 22-11-2018
Disciplines: Interieur, Vitrines
Werkvelden: Museum
Thema's: Icon History

Na de oorlog dreigt de voormalige schuilplaats aan de Prinsengracht 263 in Amsterdam te vervallen. Daarentegen groeide het verzet tegen de sloop, doordat het Anne Frank verhaal steeds meer mensen bereikte. Met als gevolg dat halverwege de jaren ’50 de sloop wordt voorkomen en dat kort daarna de Anne Frank Stichting wordt opgericht. Tegenwoordig is het Anne Frank Huis één van de drie drukst bezochte musea van Amsterdam.

Bij de herinrichting zijn een aantal verbeterpunten doorgevoerd. De nieuwe museale route biedt nu veel meer contextinformatie voor bezoekers zonder gedegen kennis van de Tweede Wereldoorlog en de Jodenvervolging. Daarnaast is sterk ingespeeld op het belevingsaspect en zijn een aantal presentatievormen vernieuwd. Dagmar von Wilcken heeft in het nieuwe ontwerp gezocht naar meer eenheid in de vormgeving van de museale presentaties.

Fotografie: Cris Toala OIivares

 GYS2802
Opdrachtgever: Stichting Goe Toeve
Ontwerper: Atelier van Asseldonk
Locatie: Eindhoven, Nederland
Aantal m2: 0
Realisatie: 16-10-2015
Disciplines: Interieur
Werkvelden: Brand experience center
Thema's: Icon Leisure

Symboliek, beeldspraak en Oudnederlandse gezegden smelten samen tot Bourgondische geneugten tijdens de Dutch Design Week in 2015. Geïnspireerd door genreschilders als Jan Steen creëert Atelier van Asseldonk, met de iconische Augustijnenkerk als decor, samen met ‘Brabants Beste’ een schouwspel waarin het vervlogen verleden perfect mixt met het razende heden.

In het hart van Eindhoven bundelen grote spelers uit de streek hun ambachtelijke kennis. Atelier van Asseldonk uit Mariaheide realiseert een complete installatie, met als basis een ruim twintig meter lange tafel. Het Eerselse Oogenlust kleedt het immense tafereel aan, ondersteunt door meesterbouwer Bruns uit Bergeijk. Het schip van de Augustijnenkerk transformeert ‘s avonds tot eetzaal, waar Dick Middelweerd van restaurant De Treeswijkhoeve – bekroond met twee Michelinsterren – speciaal voor deze gelegenheid een eenmalig menu serveert. Tezamen proosten zij met het Beerze Bier uit Vessem.

65
Opdrachtgever: Bailleul Ontwerpbureau
Ontwerper: Bailleul Ontwerpbureau
Locatie: Leuven, België
Aantal m2: 300
Realisatie: 01-10-2018
Disciplines: Interieur, Grafisch
Werkvelden: Bezoekers- & informatiecentrum
Thema's: Icon Leisure

Het restaurant van Alma, de Katholieke Universiteit van Leuven, is omgedoopt in de nieuwe Alma stijl. Bruns heeft in samenwerking met het ontwerpbureau Bailleul het thema ‘playground’ in het gehele restaurant doorgevoerd. Op de grond zijn speelse lijnen geplaatst die doen terugdenken aan de sportzaal. Tevens hebben deze vloermarkeringen een praktische functie om de meest efficiënte routing aan te geven. Op de muren zijn grote collages, met een knipoog naar Monty Python, geplaatst. Deze beeldwanden zorgen voor ‘instagrammability’, waarbij de studenten worden uitgedaagd om originele selfies te maken.

Fotografie: Bailleul Ontwerpbureau

Bruns Download Icon Download PDF
Laat hier uw e-mailadres achter en u ontvangt direct de referentie als PDF.
Ongeldige invoer

Bruns Telefoon Wit   -   Mail

Roots - Bezoekerscentrum Bulskampveld

Beernem, België

Roots is de nieuwe interactieve expo in het bezoekerscentrum van het Provinciedomein Bulskampveld in

Nationaal Holocaustmuseum

Amsterdam, Nederland

In het Nationaal Holocaustmuseum in Amsterdam (NL) staat de Jodenvervolging in Nederland centraal.

LEGO House Build the Change

Billund, Denemarken

De Blue Zone van LEGO House in Billund is uitgebreid met de nieuwe experience ‘Build the Change’

Technopolis Puur

Mechelen, België

Technopolis in Mechelen (BE) is een plek waar je als bezoeker op een leuke manier van alles ontdekt
Meer informatie?
Voor meer informatie over Bruns en onze productiemogelijkheden nodigen we u graag uit voor een bezoek aan onze inspirerende locatie De Ploeg. Laat uw gegevens achter, zodat we contact met u kunnen opnemen.
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer

Bruns B.V. | Rijksmonument De Ploeg, Riethovensedijk 20, 5571 CR Bergeijk (NL) | T +31 (0)497 577027  Bruns Facebook Bruns Linkedin Bruns Insta

Algemene voorwaarden Bruns | General conditions Bruns